Homeאלבומים חדשים

אין מספיק תווים: על "Flying Microtonal Banana" – האלבום האחרון של King Gizzard and the Lizard Wizard

יש אנשים בעולם ששום דבר לא מספיק להם. כאלו הם למשל חברי הלהקה האוסטרלית King Gizzard and the Lizard Wizard, שבאלבום האחרון שלהם החליטו לא להסתפק כמו כולם ב-12 הטונים המערביים ולעבור למוזיקה מיקרוטונאלית, שעוזרת להם לצייר סוג שונה לגמרי של נופים.

הסבר קצר: המוזיקה המערבית מבוססת על 12 מרווחים, והאוזן של רובנו התרגלה לטונים האלו – כל צליל שלא שייך למערכת הזאת נשמע בעינינו כזיוף. האמת היא שהטונים האלו מייצגים חלוקה יחסית שרירותית של המיתר, ואין בהם משהו "נכון" יותר מחלוקות אחרות. בתרבויות לא מערביות רבות מקובלות חלוקות אחרות של צלילים, ורבות מהן (המוזיקה הערבית, הטורקית, ההודית, המרכז אפריקאית ועוד) משתמשות במספר רב יותר צלילים – מרווחים קטנים יותר שחלקם נמצא בין שנים עשר חצאי הטונים המערביים. מרווחים אלו נקראים מיקרוטונים.
עד כאן תיאוריה.

קינג ליזארד משתמשים באלבום הזה בכלים (גיטרה למשל) שמסוגלים להפריד בין מיקרוטונים ולא רק בין טונים וחצאי טונים, והתוצאה מרתקת: השירים והריפים באלבום הזה מלודיים מאוד, אבל המלודיות האלו נשמעות קצת שונה ממה שהאוזן שלנו הורגלה אליו.

השיר הפותח, Rattlesnake, נשמע כמו שילוב בין פסיכדליה היפית למנגינות טורקיות, כאלו ששמענו אצל ברי סחרוף, Sleep Drifter מזכיר את הנסיונות ההודיים של הביטלס ולהקות אחרות וגם הוא שואב מסולמות ערביים וטורקיים. Nuclear Fusion, מצליח להביא את המיקרוטונים גם אל הבס, ויוצר מן פסיכדליה מדברית אפריקאית, עם קלידים ערביים וקצב מזיז ישבנים.

Doom City הוא השיר הכי מפתיע באלבום: רוק-בלוז עם השפעות של ג'ק ווייט, שמכניס את הסולמות הלא שגרתיים שלו למקומות הכי לא צפויים ומחבר אותם עם דיסטורשן מערבי לחלוטין. בניגוד אליו, שיר הנושא שהוא גם השיר האחרון באלבום, נשמע הרבה פחות מערבי ויותר "מוזיקת עולם" מכשפת ומטרידה.

האלבום הזה הוא הפעם הראשונה שאני שומע על king gizzard & the lizard wizard, להקה שמסתבר שפעילה כבר לא מעט זמן. עם שם כזה, לא מפתיע לגלות שהיא לא מפסיקה לחדש, לחפש ולעניין. על פי השמועות, האלבום הנוכחי הוא הראשון מתוך סדרה של חמישה אלבומים נסיוניים, וכמו שהניסיון הזה הצליח, יש עוד הרבה למה לחכות.

גיטרה מיקרוטונאלית

ועוד רגע בקטנה על מיקרוטונאליות: בסרטון המצורף הגיטריסטים הטורקיים טולגאן צ'והולו וסינאן סם אורוגלו מנגנים את הקטע Kara Toprak על גיטרות מיקרוטנאליות. ברגע ששמעתי את Sleep Drifter של קינג גיזארד מיד נזכרתי בקטע הזה, ומסתבר שאני לא היחיד, וברחבי האינטרנט יש לא מעט אנשים שעשו את הקישור הזה:

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0