Homeספיישלים

עכבישים ממאדים, גיטריסטים מנוגה: רוק מחוץ לאטמוספירה, לכבוד שבוע החלל הבינלאומי

5518992555_e7119f4017_b

"בבקשה כבוד הנשיא, אל תשגר אותי אל החלל החיצון" (מתוך הסרט "Inside Ilewin Davis")

שבוע החלל הבינלאומי, המצוין השבוע גם בארץ, חוגג את העבר, ההווה והעתיד של חקר החלל האנושי, ולמפעל האנושי העצום הזה מגיע פסקול ראוי – המשך לאוסף שירי החלל שהעלינו כאן לפני שנתיים בערך.

1. Jimi Hendrix – Third Stone From the Sun
נהוג לזכור את ג'ימי הנדריקס בעיקר כגיטריסט וירטואוז ואחד האבות המייסדים של הרוק-בלוז, אבל אלבום הבכורה שלו, “Are You Experienced”, הוא קודם כל יצירה פסיכדלית מוטרפת, וכיאה ליצירה פסיכדלית משנות השישים – הוא עוסק גם במסעות לחלל. “Third Stone from the Sun” הוא יצירה אינסטרומנטלית הזויה ויפה, שביחד עם קטעי הדיבור המשולבים בה, מנסה לדמיין איך נראה כדור הארץ דווקא בעיני אורחים מן החלל החיצון: סלע גדול וכחול, מספר 3 מהשמש, עם אוכלוסיה אינטילגנטית במידה סבירה, בלתי מזיק ברובו.

http://www.dailymotion.com/video/x1j0un_third-stone-from-the-sun-by-jimi-he_music

2. פינק פלויד ומועדון ה-UFO, Interstellar Overdive
פינק פלויד כיכבו גם בסבב הקודם כאן, אבל מן הראוי להזכיר גם את המועדון בו צמחו והגיעו לתודעת הקהל הרחב: מועדון ה-UFO בלונדון. ה-UFO הצדיק את שמו כאשר הפך את פינק פלויד, עם הג'אמים הבינכוכביים ותצוגת האורות שלהם ללהקת הבית, ואירח גם להקות פסיכדליה אחרות, כמו "סופט מאשין". ההופעות היו ארוכות, משונות. הקהל לא רקד אלא ישב על מחצלות שנפרשו על הרצפה, צרך חומרים שונים והאזין לצלילי הגיטרה הרפטטיביים של סיד בארט. כמו תופעות חוצניות אחרות, גם ה UFO נעלם מעל פני האדמה מספר חודשים לאחר שהוקם, אבל המורשת שלו נשארה להיות משמעותית עד היום.

ad_207629963


3. Please Mr. Kennedy – Inside Ilewyn Davus Soundtrack

קל לחבר את המסעות לחלל עם רוק פסיכדלי ניסיוני, אבל כדאי לזכור שהמוזיקה הפופולרית באותה תקופה היתה דווקא מוזיקת פולק. מעט מאוד שירי פולק בחרו לעסוק בנשוא בזמן אמת, אבל האחים כהן יצרו שיר פולק מודרני שנשמע כאילו הוא נכתב בתחילת שנות השישים, ומכניס בדיוק לאווירה. באחד מרגעי ההומור הבודדים בסרט הקודר הזה, יושבים שלושה מוזיקאי פולק באולפן ושרים שיר מבודח על תכנית החלל השאפתנית של הנשיא קנדי. התחושות שעולות מהשיר בוודאי לא היו זרות לפחות לחלק מהאמריקאים באותה תקופה, שלא השתכנעו בנחיצות התכנית היקרה והמסוכנת הזו, וחלקם לא משוכנעים בה עד היום.

4. David Bowie – Starman
גם בואי כבר ביקר ברשימת שירי החלל הקודמת שלנו (עם שלושה שירים!), ובכל זאת, קטלוג שירי החלל שלו מצדיק לא מעט התעסקות. האלבום המופתי “The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars”, עוסק כולו למעשה ביצור מהחלל החיצון, שנוחת על הדשא ונושא עימו מסר חשוב אל האנושות. בואי חזר לרעיון הזה כשכיכב בסרט “The Man Who Fell to Earth”, ואני בטוח שעד היום לא כולם משוכנעים במאה אחוז שהוא היה אחד מאיתנו ולא אורח ממקום אחר, אחר לגמרי.

The_Sounds_of_Earth_Record_Cover_-_GPN-2000-001978

מוזיקה בחלל
החלליות וויאג'ר 1 ו-2, שכבר עזבו את מערכת השמש, נושאות עמן תקליטים עשויי זהב, המכילים בין השאר את פסגות המוזיקה האנושית, לפחות על פי מהנדסי נאסא: יצירות של באך, קטעי מוזיקה הודית ושירים של הביטלס. אין לדעת מה יחשבו תושבי אלפא קנטאורי או הערפילית אנדרומדה על פול מקרטני וג'ון לנון, אבל לחלל הגיעה גם מוזיקה שנועדה לקהל אנושי לחלוטין: לפני ארבע שנים הקליט האסטרונאוט הקנדי כריס האדפילד גירסה ל Space Oddity בלוקיישן המתאים ביותר לשיר הזה: על סיפון תחנת החלל הבינלאומית. שלושים וארבעה מיליון תושבי ארץ כבר צפו בסרטון הזה ביוטיוב, כך שלפחות כאן על האדמה, מוזיקה אנושית מהחלל מתקבלת בברכה.

6. רמי פורטיס – משלחת אבודה לחלל
כידוע, ישראל היא לא מעצמת חלל גדולה: הצלחות גדולות (כמו מיזם הנחיתה הישראלית על הירח, שעלה לשלב הסופי בתחרות לאחרונה), תכנית החלל הישראלית ידעה גם טרגדיות וכשלונות. במוזיקה הישראלית לעומת זאת – חגיגה: מ"בלדה בין כוכבים" הקלאסי, "חללית" ההומוריסטי ועד "חלליות", הלהיט הגדול הראשון של ברי סחרוף, המוזיקה הישראלית עוסקת בחלל יותר מכפי שניתן לחשוב.
בחרתי להביא כאן דווקא שיר פחות מוכר, שמביא סיטואציה מאוד ישראלית: המשלחת יצאה לחלל, אך אבדה בדרך וכולם יודעים ש: "לאן שנפנה זה לא ישתנה, כי מה שאנחנו זה מה שנהיה, משלחת אבודה לחלל…"

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0