Homeסיכומי שנה

האלבומים והשירים הכי טובים במזרח התיכון לשנת 2016 – הבחירות של ניצן אנגלברג ויניב יורקביץ' (רעש איזורי)

 

אלבומי השנה

 

Apo & the Apostles - Under the Zeitoun Tree
Apo & the Apostles – Under the Zeitun Tree, Alpha\Beda
בקטגוריית הסחבקים שהיינו שמחים לשבת איתם על קפה נמצאים אפו והאפוסלטלס. אפשר להגיד ששנת 2016 הייתה פורה במיוחד עבור ההרכב, שכן הספיק להוציא השנה 2 EPים – Under the Zeitun Tree שיצא בפברואר ו-Alpha\Beda מספטמבר השנה. ההבדל המרכזי בין שני ה-אי.פים האלה הוא ההפקה, כאשר בראשון היא מינימליסטית יותר, עם הרבה שירים שקטים ופולקיים, ובשני היא בומבסטית יותר – יותר פופ, יותר קצב ויש גם אורחים מיוחדים שמצטרפים לחגיגה. אפו כותבים שירי אהבה, רובם בערבית, אך יש גם הבלחות של שירים בשפה האנגלית. לפעמים הם הומוריסטיים, ובפעמים אחרות הם עצובים או נגמרים באופן טראגי (במיוחד אלה באנגלית), אבל בדבר אחד אפשר לסמוך על ההרכב: הוא עושה פופ מצוין. המוזיקה תמיד שמחה, קלילה ועושה טוב בלב. גם אם המצב קשה, אפו לא לוקחים את עצמם ברצינות, ולכן הם גם חביבים עלינו במיוחד.
קטע מעולה לדוגמא: My Name Is Hanna

Alsarah & the Nubatones - Manara
Alsarah & The Nubatones – Manara
לאלסארה לא היה מזל גדול בתור ילדה. היא נולדה בחרטום שבסודן ועברה עם משפחתה בגיל 8 לתימן על מנת לברוח מהמשטר הבלתי אפשרי במדינה. ב-1994, עברה לגור בארצות הברית בעקבות מלחמת האזרחים שפרצה בתימן. המעבר לארצות הברית איפשר לה להתחיל לעסוק במוזיקה, וכך, בגיל 12, החלה אלסארה את לימודיה בבית ספר לאומנויות במדינה ולאחר מכן אף למדה אתנו-מוזיקולוגיה באוניברסיטה. אלסארה, שכעת מתגוררת בניו יורק וההרכב שמלווה אותה, The Nubaton אכן יוצרים מוזיקה אינטיליגנטית ובה בעת מרגשת, מרימה, מלהיבה ומגוונת. את כל התארים האמורפיים האלה ההרכב מסכם בהגדרה הבאה: רטרו-פופ מזרח אפריקאי. האלבום האחרון של ההרכב, Manara, יצא בסוף ספטמבר האחרון והוא כולל בתוכו 14 שירים שכל אחד מהם הוא תענוג צרוף ולא פחות ממסע. הקצב משתנה לעתים תכופות, צורת ההגשה גם כן, ואין ולו רגע אחד משעמם, כך שגם אם לא מבינים את הטקסט עצמו – האפקט בהחלט קיים.
האלבום המלא להאזנה

El Rass & Al Nather - Idarat Al Tawahosh
El Rass & Al Nather – Idarat Al Tawahosh
תגידו יפה שלום לאסקפיזם שספגתם עד עכשיו, כי הגיע הזמן להתעסק באלבום של הצמד הזה – הראשון ראפר לבנוני, והשני מפיק פלסטיני מרמאללה. האלבום נפתח במה שנשמע כמו קטעי חדשות שונים וממשיך בהיפ הופ בועט וביקורתי על אסלאם, מיניות, פוליטיקה ועוד, כל זה על רקע סימפולים של מוזיקה ערבית מסורתית ותכניות טלוויזיה או רדיו ישנות. באלבום משתתפים ראפרים פלסטינים וסורים נוספים, או כמו שנכתב בתיאור האלבום הזה: Rap from the great Shaam.
האלבום המלא להאזנה

Marsis - Kiana
Marsis – Kiana
התורכים האלה קנו אותנו איפשהו במחאות גזי כשחבר תורכופיל שלח את השיר שלהם "אוי אוי רג'יפ", שהוא עיבוד של שיר אהבה תורכי מסורתי לשיר מחאה אנטי-ארדואן בסגנון אוהדי כדורגל.
האלבום החדש שלהם, Kiana, ממשיך במסורת הזו של שילוב אלמנטים מוזיקליים תורכים מסורתיים עם רוק מחאתי בועט, קצבי ומאוד סוחף – לא סתם יש המצמידים להם את התגית "רוק-אתני" והאלבום החדש לא יוצא דופן.
האלבום נפתח עם Kalbumi Atacağum – "זרקתי את לבי" המעולה, שמזכיר את הסגנון של תור הזהב של הרוק התורכי – מוזיקה תורכית ברוק נ' רול של שנות ה-70. משם האלבום רק ממשיך להתפתח ולהביא הפתעות מוצלחות ונעימות מאוד. אחד האלבומים שעשו לנו את השנה.
קטע מעולה לדוגמא: Kalbumi Atacağum

Meen - Shoot Me With A Kalashnikov
Meen – Shoot me with a Kalashnikov
האלבום הזה נכנס לרשימה מזכות של חסד נעורים. הלהקה של האחים ימיני היא אבן פינה של הרוק הלבנוני שהוא לא רק מוזיקה טובה וטקסטים מחאתיים אלא גם המילים השנונות, הסרקזם וההומור שלהם הוא השראה. גם אם האלבום החדש מעט מאכזב ופחות טוב מהקודמים, במיוחד מוזיקלית, הרי שהוא עדיין משעשע ואפשר לראות את זה כבר מהשם שלו ותמונת הקאבר שלו – קופידון מחזיק את הנשק הרוסי האוטומטי האייקוני. לצד שירים ציניים כמו שיר הנושא של האלבום, גם שירים יותר מתוקים-מרירים בכנותם כמו "מקברת אלאחלם" (בית קברות לחלומות) על המציאות של הצעירים בעולם של היום. זה אולי לא האלבום הכי טוב של מין אבל בהחלט מונה כמה שירים טובים מאוד שלהם ורק העובדה שהוא יצא עשה לנו את השנה.
קטע מעולה לדוגמא: Rishini Bil Kalash

JadaL - Malyoun
Jadal – Malyoun
בלי ספק אלבום השנה של המדור. ג'דל הייתה ועודנה אחת הלהקות המרשימות, הבועטות, המעניינות והפעילות ביותר בממלכה ההאשמית והאלבום הזה הוא לא רק טוב ברמות אלא גם חזרה שני אלבומים אחורה להתחלה שלהם – רוק כבד, אתני וישיר מאוד. אהבה, כאב, מחאה וכעס בעדינות מאופקת שמתפרצת בכל שיר באלבום בלי להתנצל. אלבום שיוצא ישר מהבטן ושלכל שיר בו מגיעה מלוא תשומת הלב (ומי שאפילו מבין/ה את המילים הרוויח/ה) לא כי הן עמוקות או מתפקדות כשירה יפה – הן לא, אלא פשוט כי הן ישירות, פשוטות ונוגעות ישר בלב העניין ובלב בכלל שמחמוד רדיידה, הפרונטמן והכותב/מלחין, כיוון אליו.
עשה לנו את השנה ולא רק כאלבום מהמדור.
קטע מעולה לדוגמא: Malyoun

שירי השנה

 

Maryam Saleh – Ashekatal Wardi
מריאם סאלח המצרייה עושה כבוד למוזיקאי הלבנוני זכי נאסיף בקאבר יפהפה לשיר מלנכולי. את סאלח, חביבת "רעש אזורי", הזכרנו פעמים רבות בפוסטים שלנו בעבר (וגם במיקסים) ולא סתם. מריאם, בעלת הקול הגולמי והמיוחד, פרצה לתודעה במהלך האביב הערבי במצרים ב-2011 עם אלבום הבכורה שלה "אנא מש בע'אני" והיא מוכיחה בכל פעם מחדש שהיא כאן כדי להישאר, בשיתופי פעולה רבים (בעיקר עם המוזיקאי הלבנוני הגאון זיד חמדאן) ובשירים יפים כמו אלה.

Kayaan and Ruba Shamshoum – #5
ההרכב "כיאן" חוצה הגבולות עושה "ג'אזראפ ערבי" – שילוב מיוחד של ג'אז מערבי והיפ הופ ערבי. ההרכב כולל בתוכו שלושה ראפרים פלסטינים, שישה ג'אזיסטים וזמרת משוויץ. השנה הוציא ההרכב את אלבום הבכורה הגרובי שלו, "Wednesday", מתוכו השיר שבחרנו לאחד משירי השנה שלנו.
בשיר ההרכב משתף פעולה עם המוזיקאית הפלסטינית המוכשרת רובא שמשום שכל מה שעובר תחת ידיה ודרך מיתרי קולה הופך אוטומטית לזהב.

Cairokee – Akher Oghneya
קאירוקי, הרכב הרוק המצרי הבועט, זכורים לנו גם הם עוד מפוסטים ומיקסים קודמים של "רעש אזורי". אי אפשר להישאר אדישים למוזיקה הנותנת בראש שההרכב עושה מאז פרץ לתודעה באביב הערבי במצרים של שנת 2011 כשהחל ליצור שירי מחאה בשפה הערבית. השנה יצא הסינגל הבא שלהם, כהרגלם בקודש, מדובר בסינגל עצבני ומחאתי שיוצא נגד המשטר וקורא לחופש ושחרור.

http://www.youtube.com/watch?v=TZu2euuj2GE&feature=youtu.be

Terez Yazan & Friends – First Rainfall
כל שיר של טרז, יזן וחברים ממג'דל שמס הוא שיר שעושה שמח בלב. ההרכב, שעושה מוזיקת עולם ומערב הכול מהכול (גם לפי הגדרתם) מסתפק להעביר בשיריו את תמצית הדברים הטובים שקיימים בעולם: שירים על טבע, אהבה וצחוק. השנה ההרכב הגדול הזה (המונה שבעה אנשים, רובם גם חברי ההרכב Toot Ard) הוציא אלבום חדש בשם Almond Blossom, וזה השיר שבחרנו מתוכו לכבוד החורף…

Ramy Essam – Harara
יקיר רעש אזורי, רמי עסאם ממשיך לזעוק את זעקת עמו עם הגיטרות המנסרות שלו. השיר הזה לקוח מתוך אלבומו העתידי של עסאם – A Letter to the UN Security Council. אם שאר השירים באלבום ישמעו כמו הסינגל הזה, כנראה שתוכלו למצוא אותו בסיכום השנה של 2017.

ולבסוף, המיקס המלא שלנו עם כל השירים שהכי אהבנו השנה:

http://beta.mixcloud.com/columbusmusicblog/best-arabic-songs-from-the-middle-east-2016-picked-edited-by-nitzan-engelberg-yaniv-jurkevitch/

COMMENTS

WORDPRESS: 1
DISQUS: 0