Homeהולכים להופעהכותבים אורחים

אדרנלין תוך ורידי: פוסט אורח של דן בן-יהודה לקראת הופעתם של The Underground Youth בארץ

TUY_cover_2048x2048

מי שהביאה לישראל את The Jesus and Mary Chain, The Fall, Wire ,Mark Kozelek, Mojave3, The Telescopes (אני מקבל ויברציות נעימות באוזניים רק מלהיזכר) ו-A Place To Bury Strangers (שהופיעו פה ממש לאחרונה), הלא היא חברת "המון ווליום", מביאה אלינו את אחת הלהקות האהובות עלי מהתחום – The Underground Youth שיופיעו באוזןבר התלאביבי ב-18 במאי.

הלהקה הוקמה בשנת 2008 ע"י Craig Dyer המכהן כסולן הלהקה ונגן גיטרה מובילה. קרייג מספר כי החל להקליט מוזיקה על המיטה בביתו באמצעות ציוד הקלטה בסיסי ומכאן הכל התגלגל והתפתח. קרייג נולד בבלקפול בירת מחוז לנקשיר השוכנת בחופה הצפון מערבי של אנגליה. בלקפול גידלה וטיפחה שורה של אושיות תרבות בינהם גרהאם נאש, איאן אנדרסון, רוברט סמית', סינתיה לנון (אשתו הראשונה של ג'ון) ועוד. בבגרותו עבר להתגורר במנצ'סטר של שנות ה-90, וכאן אנו מתחילים להבין את ההשפעה המוזיקלית ולאיזה כיוון אנחנו הולכים.

שם הלהקה מזכיר אולי את ה-Velvet Underground או עשוי לרמז על קונוטציות כאלו או אחרות הקשורות אל גיל הנעורים, אולם שמה נגזר משיר שכתב דייר בגיל 16 ולדבריו השם תפס ונדבק. נגנים בלהקה התחלפו לאורך השנים וכיום ההרכב מונה את Olya Dyer (אשתו של קרייג) על התופים, פרנקי (Frankie Frankie) על הבס ומקס בגיטרה בס וסיטאר הודי.
קרייג דייר הוא הרוח החיה והלידר של הלהקה. הוא האיש והחזון לסאונד היחודי, האיטי, האפל, המזכך והממכר של ההרכב. כאשר נשאל להשפעות מוזיקליות מספר דייר במבטא הבריטי שלו ובאופן שקול ומנומס על השפעות כגון הג'יזס והמארי צ'יין וג'וי דיוויז'ן כמו על הוולווט אנדרגראונד ועל האהבה לטקסטים של דילן.

התאהבנו לאחרונה במינוח שחוזר ותופס שוב ובגדול גם בבירת האלטרנטיב הישראלית – "שוגייז". מה זה שוגייז לעזאזל? (אין קשר לקהילה הגאה) Shoegaze או Shoegazing הינו תת ז'אנר (*עשו לעצמכם טובה והקישו על הקישור הבא) אשר התפתח מהרוק האלטרנטיבי של אנגליה בשנות ה-80 והגיע לשיא פריחתו בתחילת שנות ה-90. (בשנות ה-90 השוגייז התפרק והאינדי צמח תחתיו) הסצנה החזקה התרחשה באזור קמדן. הצליל מתאפיין בדיסטורשן כבד, לרוב עמוס במספר גיטרות חשמליות (תוך שימוש מאסיבי בפידבק) ותופים. השירה מוצנעת מאחורי ההרמוניות של "קיר הרעש" או "קיר הסאונד" והצליל מתלכד לכדי הרמוניה אחת עד כי קשה להפריד בין כלי אחד למשנהו. מאחר והנגנים עושים שימוש נרחב בפדאלים מבטם פונה מטה לכיוון הרגליים. לעיתים קרובות ההרכב מופיע כאשר גבו מופנה אל עבר הקהל. החוויה הנוצרת יכולה להיות כ"כ חזקה עד לכדי מבוכה ובלבול ומתקיים ויכוח מי הוא המביט בנעליים, הקהל או חברי הלהקה? ייתכן ומקור הכינוי בהומור מבקרי המוזיקה, אך הוא אומץ בחום ע"י הלהקות והפך לרשמי. להרכבים של להקות השוגייז השפעות שונות ואף מתקיימים תתי ג'אנרים (Nu gaze לדוגמא).
הבולט בחלוצי "הבוהים בנעליים" היה ההרכב הנפלא My Bloody Valentine. אחריהם ניתן למצוא להקות כגון: the Jesus & Mary Chain, A Place To Bury Srangers ,Cocteau Twins, Ride ,Lush ,The Verve, ועדת חריגים הנהדרת!p2bs ,Yuck, The Brian Jonestown Massacre Slowdive, M83, The Telescopes , Chapterhouse ,Boo Radleys ועוד.

קרייג מסווג את העשייה שלו כ"רוק פסיכדלי" או "רוק נסיוני" ומדבר על הרצון להתפתח ולנסות דברים חדשים, ואכן הלהקה מוציאה ומפיקה אלבומים בקצב מעורר התפעלות: 7 אלבומים עד כה, תוך שימת דגש על סאונד, על טקסט שמדבר אלי מאוד ואף על וויזואליות מרשימה. כל אלו גורמים לי לגעגועים לאיאן קרטיס ולג'וי דוויז'ן.
אוליה דייר, מלבד היותה מתופפת מחוננת עוסקת גם בתחומי אמנות נוספים, ציירת ויוצרת וויז'ואל. היא האחראית על התחום הגרפי של הנוער המחתרתי. כיאה לאושיית רוק נשית אביא כמה ציטוטים שנתנה כתשובות ל"קוויז" במגזין רוק אלטרנטיבי שיגרמו לכם לאהוב אותה אפילו יותר:

WHAT WILL THE TITLE OF YOUR AUTOBIOGRAPHY BE?: Don’t Take Me Too Seriously Or Too Close To Your Heart
THREE THINGS THAT KEEP YOU UP AT NIGHT: Good company, conversation and alcohol
FIVE MUSICIANS YOU ADMIRE: Rowland S. Howard, Nick Cave, Sune Rose Wagner, Peter Kember, Alex Zhang Hungtai
DRINK OF CHOICE: Coffee and red wine, separately
INDULGENCE YOU REFUSE TO GIVE UP: Alcohol
"WORDS TO LIVE BY: “Time is honey, so cut the shit

נחזור להתחלה. קרייג מדבר על תהליך היצירה שלו, מה שמוגדר לרוב כ-DIY, אבל ארשה לעצמי להוסיף גם את פרשנותי האישית: KIS או: "קיפ איט סימפל". "עסקתי בכתיבה מגיל צעיר, 16 או 17" הוא מספר, "כאשר שמעתי לראשונה את דילן הבנתי שאני לא צריך יותר מכמה אקורדים כדי להפוך את הטקסט שלי לשיר וכי העבודה מהבית, מבחינתי, היתה האפקטיבית ביותר וללא הלחץ המגיע מעבודה באולפן ההקלטות. כאשר אני עובד על שיר חדש הטקסט והלחן נוצרים אצלי במקביל".
*מי שטרם נחשף והאזין לדיפרסינג סאונד אוף מנצ'סטר (כלשונו) מוזמן לגלול תוך כדי קריאה ללינקים שבסוף הטור ולנגן אותם.
קרייג מספר על המעבר מ-Singer Song Writer וההתרחבות ללהקה:
"אוליה אישתי נכנסה להרכב באופן טבעי וגם ההתחלה עם תום (חבר קודם בלהקה) היתה טובה, אולם בהמשך הדרך זה נהיה מורכב יותר. אני מניח שזה עניין אבולציוני" הוא מפרש, "כאשר גדלים נוצר שינוי". "להקה חיה ומתפתחת, עם הזמן יש מקום לאנשים נוספים ולכלים מוסיקלים נוספים, זה לעולם לא מרגיש "שלם" ואני אוהב שזה ככה".

הלהקה התקבלה בחום ע"י המעריצים ונהפכה לאחת הלהקות האהודות במנצ'סטר בסוגת השוגייז. ההרכב הוחתם על ידי הלייבל הנחשב Fuzz Club Records בו חתומים גם הדד סקלטונס, הסוניק ג'יזוס, סינגפור סלינג, אסיד בייבי ג'יזס, Goat ועוד, מכאן שיחד עם ההצלחה והפירסום השתנה גם אופי היצירה של ההרכב.
היוטיוב מלא בקליפים סקסים ומושקעים, אבל לאלו המעוניינים להכין עצמם לקראת ההופעה, אמליץ להיכנס לעמוד ה-bandcamp של הלהקה ולהאזין בקשב רב ובאיכות קול טובה בהרבה.

בראיון לקראת הטור האירופאי נשאלה הלהקה היכן היא מעדיפה להופיע?
קרייג מתאר את הקהל הבריטי ככזה שאינו מביע רגשות, "הם עומדים ומתבוננים ובסוף ההופעה פשוט עוזבים הביתה". "הקהל האיטלקי חם ואילו המקום שעד כה נהנו להופיע בו ביותר הוא יוון". "הקהל היווני מדהים! המעריצים ביוון גילו את הרמה הגבוהה ביותר של התלהבות בה נתקלנו עד כה!"
כתבתי בעבר בעמוד הפייסבוק שלי כי להקה בסדר גודל של The Underground Youth היתה אמורה למלא ולהעיף את הבארבי ואם היוונים השאירו אחריהם את הרושם הכה מוצלח – אתם יודעים בדיוק מה אנחנו צריכים לעשות!

את ההופעה תפתח להקת Dia Malo של דיוויד בלאו, הרכב נוסף אותו אני מעריך ואוהב ויכול להעיד כי זהו הרכב מעניין ומבטיח (שוגייזרים). צפיתי בהם בהופעה במועדון "הצימר" בתל אביב לקהל שברובו דיבר אנגלית, והם בהחלט מוסיפים כח משמעותי להופעה.

לאיוונט

לכרטיסים

בונוס: פלייליסט משירי האנדרגראונד יות' שערך אלון רפפורט:

COMMENTS

WORDPRESS: 9
  • comment-avatar

    יפה כתבת, דב"י.
    קבל לינק שלישי 🙂

    • comment-avatar
      דבי בן משה 8 שנים ago

      יאיי!

      • comment-avatar

        Stricte strike… ! ►Erreur… les deux balises ne se SUIVENT pas, puisque pierre a écrit : [sseikr]mal[ttrike] !Le du pervers susnommé, vous aidera peut-être enfin à comprendre…[pouf pouf]

      • comment-avatar

        Muy propio de la época. Pero ya me gustaría a mí haber tenido algún colaborador con un par de características de las que aquí se solicitan. Las últimas generaciones van, como dicen ellos “según les brota”.Lo de una Santa que te ayude a promocionar, estupendo, lo voy a poner en el próximo perfil. Por ver qué pasa.

      • comment-avatar

        Hi – If somebody is using my material I don’t know it and I don’tthink we can really protect ourselves because it would be so coslyand time consumingJust remember “the buiggest compliment is to be copied”have a good day

      • comment-avatar

        dit :FABULEUX!!!!!! tu as un sacré talent de photographe!!!!!!!c’est genialissime ce lieux de vacances!!!!!! ça donne envie d’y aller!!!!!merci pour cet pause soleil, ça manque beaucoup en ce moment chez nous en normandie!!!!!

  • comment-avatar

    I’ve recently started a web site, the info you offer on this site has helped me tremendously. Thank you for all of your time & work. “It is no use saying, ‘We are doing our best.’ You have got to succeed in doing what is neaesscry.” by Sir Winston Churchill.

  • comment-avatar

    Both the field negro and the house negro lost, so does Phil Mickelson's victory get an asterisk? BTW, Vijay is a citizen of Fiji of Asian Indian descent, currently living in a gated community in Florida—how did he become a field negro?BTW#2. Barry's not gonna hit too many dingers without his chemical friend. That's the difference between him and Ruth or Aaron. The difference between a good player and two great players.

  • comment-avatar

    > In the Basque parliament Ibarretxe also accused Spain of “violating the European Convention on Human Rights” impeding the right of Basques to self-determinationHold on. How can a third party prevent you to "determine yourself"?. If "selfdetermination" has to be granted, then it is not selfdetermination.It seems that Wilson´s blunders are still taken at face value.

DISQUS: 0