Homeביקורת הופעה

מאז ועד היום: סיקור ההופעה של כריס קורנל בהיכל התרבות, ת"א

nin-soundgarden-cold-cave-31

"אתם באים להופעה הערב?"
"כריס קורנל"
"נו, הסולן של סאונדגארדן"
"בלאק הול סאן?"

בשנת 2009, כשכריס קורנל הגיע לארץ לראשונה, הייתי מהצד השני של השיחה הזו למרבה המבוכה. בזכות חבר (ולימים בן-זוג) התוודעתי לקורנל שהגיע אז לארץ לרגל אלבומו המצוין אך השנוי במחלוקת – "Scream". בעבור 220 שקלים חדשים, גיליתי אמן ורסטילי, כובש ומוכשר. ואולי זה בדיוק מה שהייתי צריכה – גלולה נגישה יותר לעיכול – כדי לגלות שאני באמת באמת אוהבת את כל מה שקורנל עושה: רוק, בלוז, שילוב פעולה עם טימבלנד ואלבום פולק לשישי בצהריים. ולכן, גם השנה, התייצבנו בהיכל התרבות, ת"א, בשישי בערב.

בעוד הופעותיו הקודמות של קורנל בארץ התקיימו בלוקיישנים פתוחים עם במה גדולה והרבה קהל על הרגליים, הבחירה בהיכל התרבות נדמתה קצת תמוהה; קהל של אלפיים וחמש-מאות אנשים ישובים לא מסתדר עם הטייפקאסט של איש הגראנג' הממוצע. מצד שני, Higher Truth, האלבום אותו קורנל מקדם, הוא אלבום רגוע ומיושב הרבה מקודמיו וגם, בואו נודה על האמת, עברו אי-אלו שנים מאז Black Hole Sun וגם אנחנו הזקנּו…

קורנל הביא עמו את Fantastic Negrito, מופע החימום של סיבוב ההופעות האירופאי. נגריטו הגיע חמוש בגיטרה, בנגן ליווי, ובהלצות שמתאימות בעיקר לקהל אמריקאי צעיר יותר. המוזיקה הייתה מעולה, אבל ההופעה עצמה התאימה יותר למופע פסטיבלים מאשר להיכל סגור שהקהל עדיין מטפטף אליו כי הוא ציפה לאיחור של לפחות ארבעים דקות. בנימה זו – באמת ננצל את הבמה כדי לשבח: כמה זה כיף שהופעה מתחילה בזמן! אכן נדיר במחוזותינו…כתב על זה יפה עידו שחם בבלוג "המאזין" לפני מספר שנים.

ובכן – למופע העיקרי! כשקורנל עלה לבמה, הקהל עמד על רגליו והריע. כשהתיישבנו, החל להתנגן השיר הרביעי מ"אמת גבוהה" – Before We Disappear, בחירה מעניינת כשמדובר בשיר יחסית רגוע ולא אחד מהסינגלים של האלבום או מהלהיטים המוכרים של קורנל. ישר אחריו, קורנל החזיר עטרה ליושנה עם Can't Change Me מתוך אלבום הסולו הראשון שלו, Euphoria Mourning. השיר הזה היה הסינגל הראשון והיחיד מאלבום הסולו הראשון של קורנל וכך בעצם עוד לפני שבאמת החלה ההופעה היה סטייטמנט בין השורות: באתי לחגוג את הקריירה שלי. עוד נחזור לזה בהמשך.

גם קורנל וגם נגריטו הזכירו אמן גדול שהלך לאחרונה לעולמו: פרינס. לפני שהחל לשיר את Nothing Compares 2 U, קורנל נשא מיני-נאום על הכתיבה של פרינס, שבנתה קריירות שלמות ומעולם לא קיבלה את מלוא תשומת הלב הראויה לה. הביצוע ל-Nothing Compares 2 U עלה לפני כשבעה חודשים ליוטיוב ואני יכולה להתחייב שהוא נשמע אפילו יותר טוב בלייב:

האמן הזה, שלא ממעט להגיע לארץ מאז ביקורו הראשון ב-2009, מקבל פה קיתונות של אהבה ולא בכדי. לאורך כל ההופעה קורנל תקשר עם הקהל ונענה לבקשותיו. באחת מההפוגות הקצרות בהן הקהל צעק שמות של שירים, קורנל לא לגמרי תפס באיזה שיר מדובר והחליט להלחין שיר על-המקום תחת השם: "Like The Wind" ורק הרשים ביכולת שלו ליצור שיר חביב בלי יותר מדי מאמץ. מבין שמות השירים שנזרקו לחלל האוויר, קורנל ביצע את Fell On Black Days, את Hunger Strike, את I Am The Highway ו-Like A Stone וכמובן כמובן את Black Hole Sun.

כפי ששמתם לב, קורנל לא פסח על אף שלב בקריירה המקצועית שלו: סאונדגארדן, אודיוסלייב, טמפל אוף דה דוג, וקריירת הסולו הארוכה שלו. ובאמת, לאורך סט-ליסט לא קצר בן 26 שירים, הוא ביצע שירים ממגוון אלבומים ותקופות (בכל זאת, הבן-אדם בן 51 ופעיל בסצנה כבר יותר מ-30 שנה). אפילו את Scream, האלבום ה"משוקץ" לדברי אחת הביקורות שיצא לי לקרוא, הוא הזכיר עם קריצה וביצע את As Hope & Promise Fade.

את Misery Chain, השיר מתוך פס הקול לסרט "Twelve Years a Slave", קורנל בחר לבצע ללא גיטרה. את מוזיקת הרקע ליוה פטיפון והנגן המאוד מוכשר שלו, בריאן גיבסון, על הצ'לו (או לדבריו של קורנל: Vinyl and some kind of a big fiddle). כשהוא יושב ככה, על כסא מוגבהּ ללא שום כלי עזר, ושר בלדה לקהל – לא יכולתי שלא לחשוב שכריס קורנל מסרב לקבל על עצמו את עול הזקנה שכן קצת קצת קפצה עליו (כנראה עוד לפני היכל התרבות). הוא הרי יכול להפסיק לצבוע שיער ולתחזק את דמות הרוקיסט…. הוא לנצח יהיה הכשרון בעל הקול המטורף שהוא, גם עם שיער לבן.

הפתיעה מאוד העובדה שדווקא שיר הנושא מתוך האלבום, Higher Truth, לא בוצע. הרי מדובר במסע קידום לאלבום הנושא את שם השיר. במעבר זריז על רשימת השירים, קורנל ביצע מספר לא קטן מהשירים ב-Higher Truth ובכל-זאת: זה מרגיש הרבה יותר מסע הופעות הנושא את השם "קורנל: מאז ועד היום" מאשר קידום לאלבום כזה או אחר. וזה כיף לנו, אז רק שימשיך לבוא.

COMMENTS

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    דימה גוטמן 7 שנים ago

    זכיתי להיות שם. לראות אגדת רוק על הבמה, בגלגול הזה. אני מרגיש בר מזל.

DISQUS: 0