Homeספיישלים

רדיו גאולה פרק שלישי: לא הכל שחור לבן – פופ חרדי, הדור הבא

דאנס, היפ הופ, רגאיי, קליפים מושקעים (שרואים בהם נשים!) ושיא החתרנות (אם אתה חרדי) – שירים שמעודדים גיוס לצה"ל. הכוכבים הנוכחיים של המוזיקה החרדית הפסיקו למחזר את הקלישאות החסידיות מהעבר ולצעוד במקומות שרגל זמר חרדי לא דרכה בהם מעולם, בלי לעצבן יותר מדי את הממסד.


ליפא שמלצר מעודד גיוס לנח"ל החרדי

מלך הבלינג: ליפא שמלצר

ליפא שמלצר הוא עוף מוזר בכל קנה מידה ואחד הטיפוסים המגניבים ביותר בעולם החרדי: הוא גדל בפרבר החסידי ניו סקוויר בני יורק, התחיל את הקריירה שלו כזמר חתונות ובדחן ביידיש והפך לכוכב חרדי שההשפעות שלו נעות בין מארק רונסון לליידי גאגא. עם כיפות מוזהבות, משקפיים ססגוניות וצמד פאות מסולסלות, שמלצר מלהטט בין יידיש, אנגלית ועברית, עם הפקות דאנס והיפ הופ מושקעות ומצליח לעצבן את הממסד הרבני ועדיין להישאר מקובל על חלקים נרחבים בציבור החרדי.

היפ הופ לא ציוני: תא שמע – Come Listen

תא שמע (בארמית: "בוא תקשיב") לא היו הרכב מצליח במיוחד, אבל הם בהחלט שכבו על הגדר בשביל להקות שבאו אחריהם: צמד היפ הופ רגאיי שבניגוד למתיסיהו (באותו זמן כוכב חסידי) צמחו בלב העולם החבדניקי, הסגור בדרך כלל להשפעות מבחוץ, והצליחו ליצור טאץ' יידישאי להיפ הופ הגולמי שלהם. התוכן הוא לחלוטין דתי, חסידי ו"כבד", על גבול המיסיונרי, אבל עם חיוך והפקה רזה וכיפית.

שמונה ימים בשבוע: The 8th Day

maxresdefault

"היום השמיני" לקחו את החדשנות של "תא שמע" והובילו אותה כמה צעדים קדימה. גם פה מדובר בצמד חבדניקי מברוקלין, אבל רמת ההפקה עלתה בכמה מספרים, הקליפים מושקעים הרבה יותר והסגנון השולט הוא רגאיי מודרני. "היום השמיני" ניסו להיכנס לשוק המוזיקה הישראלי, אבל הבינו שכמו ליפא שמלצר, בסיס המעריצים שלהם נמצא בארצות הברית, עם קהל מאזינים חרדי פתוח יחסית ומגוון יותר מאשר זה שבארץ. חלק מהקליפים שלהם עבר את רף מיליון הצפיות ביוטיוב, וגם הם מצליחים להפוך תוכן כבד ומטיפני לעיתים, לפופ מחויך ובעיקר נשמע ונראה טוב.


מגניב להיות דתי. היום השמיני מחנכים

הישראלי : גד אלבז
גד אלבז הופיע גם בפרק הקודם של הסדרה הזאת, בתור זמר חסידי-מזרחי, אך מאז הוא עבר הרבה שינויים: אלבז התפרסם בגיל 10 כששר עם אביו, הפייטן בני אלבז, את שיר הבחירות של ש"ס (בבחירות 92') "זה לא קשה לחזור בתשובה". אחרי שהתרחק מהמוזיקה המזרחית, והוציא קאבר (עם המילים "נ נח נחמ נחמן מאומן") לקיילי מינוג, אלבז הפך את עצמו לכוכב פופ שפונה לקהלים יהודיים בחו"ל – בעיקר ארה"ב וצרפת. הלהיט האחרון שלו "ה' מלך 2.0" (עם הראפר ניסים) עבר את רף מיליון הצפיות תוך שבועות מעטים.

בפרק הבא: הקול הישראלי

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0