Homeספיישלים

רדיו גאולה: "נערי הפוסטר" – כתבה שניה בסדרה של אלקנה כהן על המוזיקה החרדית

איך אפשר להפוך לכוכב בעולם שלא רואים בו טלוויזיה, והסמארטפון עדיין לא הומצא? איך מתמודדים עם התקפות של רבנים כאשר הקהל הוא שמרן? כוכבי הפופ החרדי של תחילת שנות ה-2000 הוכיחו שהכל אפשרי.

אחת התופעות המעניינות בפופ החסידי, היא שיוצרים ומבצעים מהז'אנר משתדלים תמיד להתרחק מההגדרה הזאת, ולהציג את המוזיקה שלהם כמשהו כמה שיותר קרוב למוזיקה החסידית ה'אותנטית'. כך, למשל, טען אברהם פריד בראיונות לקראת סוף שנות ה-90 שאין להשוות בינו לבין זמרי פופ אמריקאים אחרים מכיוון שהוא עוסק בחומרים קדושים, וממילא יחס הקהל אליו הוא אחר: "אצלנו אין הערצת אמנים אינדיבידואלים, אלא רק אהבה למוזיקה ולטקסטים עצמם", היתה אמירה רווחת בקרב זמרי פופ כמו פריד, בן דוד ואחרים.

הדור הבא של הזמרים לעומת זאת, כבר דיבר (ושר) אחרת: למרות שהמוזיקה נשמעה דומה מאוד לקו שהתחיל עם מרדכי בן דוד בשנות ה-80, הסגנון הפך להיות אישי הרבה יותר, והזמרים הפכו לכוכבים-סלבריטאים ומושאי הערצה:

בשנת 2000, היה מנדי ג'רופי אחד הכוכבים האלו: לוק מוקפד, הופעות כריזמטיות ומוזיקה בעיבודים מעט יותר מקוריים ואישיים.
(כדאי להקשיב לכל השיר- יש כמה פנינים מוזיקליות בעיבוד הזה):

ג'רופי היה כוכב גדול לאחר שהוציא את האלבום הראשון שלו, אך לא הוא, ולא אחרים בני דורו (כמו ישראל פלאם, מני פיליפ ועוד) , הצליחו להתקרב לממדי התופעה שנקראת יעקב שוואקי:

יעקב שוואקי

Shwekey-e1415226556145

שוואקי (הוא מציג את עצמו בשם המשפחה בלבד), הפך לכוכב בשנת 2000 ומאז לא הפסיק: הוא מקפיד להיראות טוב; חליפות מחוייטות, משקפיים אופנתיות, כמובן מגולח תמיד. מופיע רק באולמות ענק ואיצטדיונים כמו הגארדן בניו יורק וקיסריה בישראל (האמן החסידי הראשון, והיחיד בינתיים שהופיע בקיסריה) ומקפיד להפיק בלדות מרגשות שממצבות אותו במקום טוב בעיני צעירי וצעירות המגזרים החרדיים והדתיים. שוואקי, שפוסטרים שלו נמכרים בחנויות ותורי מעריצים משתרכים לפני דוכני החתימות שלו, לא ניסה להציג את עצמו כזמר "חסידי קלאסי" – מה שהפך אותו גם למטרה נוחה בשביל פלגים חרדיים קיצוניים שרואים בו את מייצג כל הרע בפופ החסידי. לא שזה מפריע לו למכור.

שוואקי גם סלל את הדרך לכוכבים צעירים יותר- בעיקר בארצות הברית, שביניהם אפשר להזכיר את להקת הבנים (מן הסתם) "החבר'ה (The Chevra)", שלהיטה הראשון – "יהא יהא" הפך אותם לסנסציה בקרב נערות אמריקאיות חרדיות, וכן ה"מכביטס", שהיו ב-2010 ללהיט יוטיוב בממדי ג'סטין ביבר.

ובארץ – חסידי ים תיכוני:

maxresdefault

שוואקי הוא תופעה אמריקאית, שהמקבילה שלה בארץ היא המוזיקה החסידית-ים תיכונית. בעקבות שוואקי, קמו צעירים כמו חיים ישראל (עם הלהיט "יתגדל ויתקדש"), מידד טסה, גד אלבז (שעליו ידובר עוד בפרק הבא) ויניב בן משיח, שניסו, והצליחו, לחקות הן את פועלו של שוואקי כאמן חרדי, והן את הצלחתם של כוכבים ים תיכוניים צעירים כדודו אהרון ומשה פרץ.

http://www.youtube.com/watch?v=QPV0k9XuCgA

כמו שוואקי, גם חיים ישראל "משך אש" מרבנים חרדיים קיצוניים (כמו אמנון יצחק, שגם קיים מעמדי שבירת דיסקים המוניים), מה שלא ממש פגע במכירות שלו, במכירות הפוסטרים ובמכירת כרטיסי ההופעות- ההוכחה שגם בפופ החסידי המלוקק משהו, קיימת אווירת רוקנרול אנרכיסטית.

נערי הפוסטר

נערי הפוסטר

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0