Homeריאיוןהולכים להופעה

מוצרט של כולם: אלקנה כהן משוחח עם טיבי צייגר, המנהל האמנותי של מרכז "אלמא", לקראת פסטיבל "ימי מוצרט"

יש הרבה הגדרות למוזיקה "עממית" ו"פופולרית", אבל עדיין לא שמעתי שוולפגנג אמדאוס מוצרט נכנס לאחת מהן, ובכל זאת, המארגנים של פסטיבל "ימי מוצרט" חושבים שהמוזיקה של מוצרט יכולה להיות עממית ונגישה לא פחות (ולא בסתירה) מאשר קלאסית ו"רצינית".

wolfgang_amadeus_mozart-1

פסטיבל "ימי מוצרט" מגיע השנה לראשונה לישראל, ויתקיים במרכז התרבות "אלמא" בזכרון יעקב, בין 21-23.01.16.
לכבוד הפסטיבל ישבתי לשיחה עם טיבי צייגר, המנהל האמנותי של מרכז "אלמא" בזכרון-יעקב, ובעצמו קלרניתן ומייסד ה"פרוייקט הקאמרי הישראלי".

ספר לנו קצת על הפסטיבל
"פסטיבל "ימי מוצרט" התחיל לפני 16 שנה בגרמניה, ביוזמתו של איש עסקים בשם אריך פישר. הרעיון של פישר היה להתיחס למוצרט כאמן נגיש, שכולם יכולים להתחבר למוזיקה שלו, ולבנות את הפסטיבל כחגיגה עממית, ולא משהו ששמור רק לאולמות הקונצרטים.
הפסטיבל מתקיים כל שנה סביב יום הולדתו של מוצרט ב-27 בינואר, כל פעם בעיר אחרת בגרמניה. הרעיון הוא שהפסטיבל פונה לקהלים רחבים ככל האפשר: הרבה מהנגנים שמופיעים בו הם נגנים חובבים, ולא דווקא חברי תזמורות מקצועיות, יש קונצרטים לילדים, מופעי ריקודים, ובאופן כללי המטרה היא ליצור חגיגת מוצרט שמיועדת לכולם".

טיבי צייגר

טיבי צייגר. צילום: באלאש בורוץ

הפסטיבל בישראל הוא חלק מעוד פסטיבלים שמתרחשים ברחבי העולם?
"לא. עד השנה, הפסטיבל נערך רק בגרמניה. בשנה שעברה, צבי מניקר, המנהל האמנותי של הפסטיבל הגרמני, הציע למרכז "אלמא" לייבא את הפסטיבל לארץ, ואותו איש העסקים אריך פישר נתן את הסכמתו הנלהבת לעניין, מתוך החשיבות שהוא רואה בחיזוק הקשרים התרבותיים בין גרמניה לישראל"

.

אז הפסטיבל הוא ייבוא גרמני? או שיש בו משהו "ישראלי"?
"הקהל הישראלי יותר אוהב פסטיבלים גדולים, עם אירועי פתיחה וסיום גדולים, באולמות גדולים ופחות בגלריות קטנות. אז בנינו פסטיבל שבאמת תחום בין שני אירועי פתיחה וסיום מאוד מושקעים, ורוב הקונצרטים בו באמת נערכים באולם גדול, כאשר במקביל יש עוד כיתות אמן ומופעים קטנים יותר.
הבדל נוסף בין ישראל לגרמניה הוא, שבגרמניה יש קהל יותר גדול של נגנים חובבים שיכולים לנגן בעצמם באירועים האלו. מה שעשינו כאן, הוא לפנות לבתי ספר ואקדמיות למוזיקה, ולהזמין סטודנטים לנגן. חלק מהמופעים מנוגנים על ידי הרכבי נגנים חובבים, סטודנטים או גמלאים – מה שאנחנו קוראים לו "מוצרט של כולם".
מעבר לזה, התזמורת שתנגן בהרכב היא "תזמורת מוצרט הישראלית", שהורכבה במיוחד בשביל הפסטיבל מנגנים מהארץ ומחו"ל.
דבר נוסף שיש עליו דגש בפסטיבל הוא נגינה בכלים קלאסיים, בני תקופתו של מוצרט. חלק מכלי הנגינה השתנו במהלך השנים שחלפו, ואנחנו בפסטיבל מנגנים על כלים שנראים ונשמעים כמו שהם נראו ונשמעו בתקופת מוצרט. תהיינה גם סדנאות שבהן יוסבר על הכלים האלו, וגם "אותה הגברת בשינוי אדרת": יצירה אחת שתנוגן "Back to Back" – פעם עם כלים קלאסיים ופעם עם כלים "מודרניים", כדי שהקהל יוכל להתרשם מההבדל בזמן אמת".

http://www.music-collection.org.uk/rosenberger01.jpg

זה אומר שלא יהיה פסנתר?
"הפסנתרים עליהם ינגנו בפסטיבל הם "פסנתרי פטישים", פסנתרים מהסוג שקדם לפסנתר המודרני, והוא הסוג שעליו מוצרט ניגן וכתב. הוא קטן יותר ויש לו צליל " חם" יותר. הצלחנו למצוא בישראל פסנתר טוב אחד כזה, ולכן הבאנו אחד נוסף מגרמניה, כדי להשלים את חווית הנגינה וההאזנה בפסטיבל".

איך היית מגדיר את מוצרט, או אולי "מוכר" אותו לקהל הישראלי בשנת 2016?
"בעיני מוצרט הוא גאון, שידע לכתוב מוזיקה גאונית בלי לוותר על הפשטות שלה, ומוזיקה פשוטה בלי לוותר על הגאונות שלה. המוזיקה של מוצרט היא אנושית מאוד, נגישה, וכמו שקראנו לזה: "מוצרט הוא של כולם". בניגוד אולי למלחינים גדולים אחרים, המוזיקה של מוצרט לא קשה או מורכבת במיוחד מבחינה טכנית, יש בה משהו מאוד זך, מאוד ישיר, מאוד אנושי".

אתה רוצה להוסיף משהו על המקום בו יתרחש הפסטיבל?
"מרכז "אלמא" מותאם במיוחד לאירועים מהסוג הזה. האולם שבו יתקיימו האירועים הוא אולם מושלם מבחינה אקוסטית לסוג היצירות האלו ולמוזיקה באופן כללי, וכמובן הוא ממוקם בתוך מלון עם נוף מרהיב, מה שמציע חוויה שלמה".

לסיום, אם היית צריך להמליץ על יצירה אחת, או פרק אחד, שילוו את קריאת הכתבה הזאת, על מה היית ממליץ?
"הסימפוניה מס.40 היא גם מוכרת מאוד, וגם יפה מאוד, והיא מדגישה כמה שמוצרט הוא באמת "של כולם" ".
———-
אז הנה. מוזיקה שהיא גם קלאסית וגם עממית וגם אפילו פופולארית:

לאתר הפסטיבל: http://www.elmahotel.co.il/mozart-festival

tM-J.Schrape-1

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 1