Homeספיישלים

ביום שהמגדלים נפלו: אלקנה כהן על המוזיקה שבאה בעקבות אסון התאומים

9-11-terror-attacks1

כל מי שהיה בחיים, באיזשהו מקום בעולם, זוכר את הרגע הזה, גם אם הוא לא ראה את המטוס השני פוגע בשידור חי בבניין הדרומי. השילוב של הפתעה מוחלטת עם תזמון תקשורתי מושלם – שאיפשר לעולם לחזות בשידור חי באחת מהתקפות הטרור הגדולות בהיסטוריה, התמונות של סמל הכוח והעושר המערבי יחד עם האימה והצמרמורת של ההתמוטטות, הסמליות של נפילת התאומים, יחד עם הויזואליות של הרגע הזה, הפכו את ה 11 בספטמבר 2001 לאחד הרגעים המכוננים בהיסטוריה האמריקנית ושל העולם כולו. וכמו ש-“Nine Eleven” השפיע על ההיסטוריה, הוא השפיע על התרבות. ולעניינינו – המוזיקה.

1. (David Bowie – Heathen (2002

זהו אלבום הפוסט 9/11 האהוב עלי ביותר. בואי גנז אלבום שהיה בעבודה בשם Toy, והשתמש בחלק מהחומרים כדי ליצור אלבום חדש. החומרים המרגשים באמת הם אלו שנכתבו אחרי אסון התאומים: הקטע הפותח המדבר על העיר הריקה ממכוניות- “It’s the beginning of nothing, and nothing’s changed. Everything has changed”, השיר על הדוד פלויד שטס לקוני איילנד, וכמובן “Afraid” –
“If I put my faith in medication, if I could smile a crooked smile, if I could talk on television… Then I won’t be so afraid on my own”…

בואי גם הופיע, כמה ימים אחרי האסון, עם אורגנית קסיו קטנה בשיר “America” של סיימון וגרפינקל, באחת ההופעות המצמררות בקריירה שלו.

2. (Bruce Springsteen – The Rising (2002

כמה ימים אחרי 9/11, עצרה מכונית זרה ליד ברוס ספרינגסטין, שהלך לבד ברחוב. הנהג פתח את החלון וקרא: "אנחנו צריכים אותך עכשיו!". "הבוס" הלך הביתה והתיישב לעבוד על אלבום חדש, אחרי שש שנים של הפסקה. האלבום “The Rising” יצא היום לפני 13 שנים, ונחשב עד היום לאחד האלבומים הטובים ביותר של ספרינגסטין ולאחד האלבומים הטובים של אותה תקופה (זכה בגראמי לאלבום הרוק הטוב ביותר ולשיר הטוב ביותר לשיר הנושא).
“The Rising” מצליח להיות נוגה ואופטימי באותו זמן, עם דגש חזק לצד האופטימי. "הבוס" שמע שצריכים אותו והוא בא לעשות את מה שהוא הכי טוב בו – להציע נחמה ותקווה.

3. ?Neil Young – Are You Passionate

רוב החומר לאלבום הזה של ניל יאנג הוקלט לפני אסון התאומים, אבל שיר אחד מתוכו עוסק במפורש באסון. Let’s Roll, הוא בעיני אחד השירים הישירים ביותר, והיפים ביותר, שעוסקים בנושא.

4. (Pearl Jam – Riot Act (2002

חוץ מאסון התאומים, לפרל ג'אם היה אסון "משלהם" להתמודד איתו: בהופעה שלהם בפסטיבל רוסקילדה בדנמרק בשנת 2000 נהרגו תשעה מעריצים כתוצאה מצפיפות ובלאגן. הלהקה החליטה להקדיש את האלבום הבא להרוגי אסון רוסקילדה ולאמריקה שאחרי אסון התאומים. אחד האלבומים האפלים והישירים ביותר של הלהקה שכולל שיר אחד שהוא קינה ללא מילים (Arc) ואוסף של שירים "כבדים" אך אופטימיים. אישית, האהוב עלי ביותר, הוא השיר “You Are”.

5. (Bob Dylan – Love and Theft (2001

נהוג לציין את האלבום הזה ברשימות אלבומי פוסט 9/11, אבל האמת היא שהוא יצא ב 11 בספטמבר עצמו. בצירוף מקרים מיוחד במינו (ראו עוד כמה צירופי מקרים בהמשך), האלבום הגיע למדפים בדיוק בזמן המתאים. אלבום עצוב ונוסטלגי שהיה בדיוק מה שאמריקה רצתה לשמוע בבוקר של ה-12 בספטמבר. התזמון הזה גם סלל את דרכו של דילן חזרה למרכז הבמה, עם אחד האלבומים הכי טובים בקריירה שלו.

פינת צירופי המקרים הביזאריים:

ביום שבו נפלו התאומים, יצאו שני (!) אלבומים שעל עטיפתם מוצגים מגדלי התאומים עולים באש: הראשון הוא אלבום היפ הופ זניח בשם Coup, שהראה את חברי ההרכב חוגגים על רקע המגדלים הבוערים. השני, מפורסם יותר, הוא אלבום ההופעה של Dream Theatre – Live Scenes from New York, שעל עטיפתו הופיעו חברי הלהקה בשחור לבן, ובמרכז התמונה מגדלי התאומים (וגם פסל החירות) עולים בלהבות. שני האלבומים הורדו מהמדפים והפכו לפריטי אספנות יקרי ערך.

יש כמובן עוד המון שירים שנכתבו על רקע היום הזה, אבל מכיוון שהרשימה הזאת כוללת בעיקר רוק, אני מוסיף שיר היפ הופ אחד: גורילז ו-D12 עם 911:

COMMENTS

WORDPRESS: 0
  • comment-avatar

    ומה עם כל אלבום אמריקאן אידיוט של גרין דיי, ובייחוד תעירו אותי כשספטמבר ייגמר?

  • comment-avatar

    ומה עם כל אלבום אמריקאן אידיוט של גרין דיי, ובייחוד תעירו אותי כשספטמבר ייגמר?

DISQUS: 0