Homeהולכים להופעה

טרופיקליה בישראל: ניצן אנגלברג על Os Mutantes הברזילאים שיגיעו להופעה בארץ ב-23 בנובמבר

כמו בהרבה מקומות בעולם, גם בברזיל, אמצע שנות ה-60 היו שנים של מהפכה תרבותית אדירה. אחד מהדברים החשובים שהתפתחו בברזיל באותן שנים היא תנועת הטרופיקליה. התנועה החברתית קמה במחאה על עליית הדיקטטורה הצבאית לשלטון ב-1964, וקראה תיגר על המקובעות המוזיקלית שהייתה אז בברזיל. המוזיקה הפופולרית, בעיני אנשי הטרופיקליה, הייתה אסקפיסטית ולא התכתבה עם המצב והדיכוי האלים והמאסיבי שעברו התושבים.

המוזיקה של תנועת הטרופיקליה, לעומת זאת, שילבה ז'אנרים שונים מרחבי העולם, ביניהם הבוסה-נובה, והסמבה הדרום אמריקאיים, הרוק והפאנק האמריקאים, מקצבים אפריקאים וכן פסיכדליה. המוזיקאים בתנועה לא התביישו להעביר ביקורת על השלטון הנוקשה בשיריהם, ורבים מהם שילמו על כך מחיר: הם נרדפו, נעצרו ועברו חקירות ועינויים, וגם הוגלו או ברחו לגלות. כך קרה גם לשני גדולי הטרופיקליה: קייטנו ולוזו וז'יברטו ז'יל.

11990707_10207958705232482_1328840696_o

עם שניהם שיתף פעולה הרכב צעיר מאוד אך בעל חזון בשם Os Mutantes, הרכב שלימים יהיה במרכז תנועת הטרופיקליה, יקבל מעמד אייקוני בקרב חובבי מוזיקה אלטרנטיבית, ויצויין כהשפעה גדולה אצל מוזיקאים גם מחוץ לברזיל (למשל, כמו אצל אחד, קורט קוביין שביקש מההרכב להתאחד).
באותם ימים, ימי שנות ה-60, המוטנטים הצעירים (שגילם נע בין 16 ל-19) הושפעו מאוד מהפסיכדליה העולמית וממוזיקאים דוגמת הביטלס (ובעיקר מהאלבום סרג'נט פפר), ושאפו ליצור מוזיקה דומה – רק בפורטוגזית.
אך המוזיקה שיצרו כלל לא הייתה חיקוי של הביטלס, אלא הייתה מקורית ונועזת. לא סתם התלהבו ולוזו וז'יל מהרעיון לשתף פעולה עם הנערים המוכשרים.

אוס מוטנטס הפסיקו להופיע לקראת סוף שנות השבעים בעקבות סיבות שונות, אך במרוצת השנים ההתעניינות בהם לא גוועה, אלא להפך.
בשנת 1999 הוציא הלייבל של דייוויד ברן מה-Talking Heads אוסף המורכב משירי המוטנטים, ומשם, איחוד הלהקה היה רק שאלה של זמן.
זה אמנם כבר היה מאוחר מידי בשביל קורט קוביין, אך ב-2006, כשהתקרב המועד לציון 40 שנה להקמת תנועת הטרופיקליה, האיחוד קרה.
כיום, ההרכב מונה את סרג'יו דיאס, חבר הלהקה היחידי מבין החברים המקוריים שנשארו בה, ונגנים וזמרים צעירים. מאז האיחוד, ההרכב הוציא שני אלבומים עם חומרים חדשים.

http://http://www.youtube.com/watch?v=fGWrXqRow2w

המוטנטים בגלגולם החדש יגיעו להופעה אחת ויחידה בארץ ב-23.11 במועדון הבארבי בתל אביב.
על ההפקה אמונים ZUZZ Agency ו-Auris Media.
לרכישת כרטיסים: http://http://www.tixwise.co.il/osmutantes

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0