Homeאלבומים שאהבנו

בית ספר לאלבומי רוק: אלקנה כהן על האלבום השחור של מטאליקה

Metallica-1

קיץ. מחנה קיץ, לא משנה איזו תנועה. יער ומישהו מנגן Nothing Else Matters. תמיד Nothing Else Matters, לפעמים קוראים לזה פשוט "מטאליקה".
רוקרים מדופלמים וגיטריסטים מתקדמים נוטים לזלזל בשיר הזה ומעריצי מטאליקה הכבדים מזלזלים באלבום השחור כולו, אבל אם השיר הזה לא נגע לכם בלב כשהייתם בני 14, לא בטוח שיש לכם לב בכלל.

http://www.youtube.com/watch?v=Tj75Arhq5ho

האלבום השחור של מטאליקה, שיצא אתמול לפני 24 שנים, עמוס בקלישאות, וזה לא הופך אותו לאלבום פחות טוב, להיפך. מטאליקה עשו כאן בית ספר לאלבומי רוק, כל השטיקים והטריקים מגיעים בדיוק בזמן, מילים שנעות בין נונסנס קליל לדרמטיות מוגזמת (The Unforgiven), ועד מלודרמטיות רגשנית (Nothing Else Matters), אבל עם לחנים קליטים ומעולים, ריפים גאוניים כמו ב-Wherever I May Rome, חטיבת קצב מדוייקת, סולואים מלאי השראה וסולן שנמצא בשיאו- הכל מתחבר ונשמע טוב- לא רק אם אתם בני 14.

לפני 24 שנים, זה דיבר לכולם, לא רק לילדים, ומטאליקה היתה בשיאה: ארבע שנים קודם נהרג הבאסיסט קליף ברטון בתאונת אוטובוס בדרך להופעה, והלהקה היתה על סף התפרקות. החברים אספו את עצמם, מצאו באסיסט חדש והקליטו מיד אלבום. Justice for All שיצא ב-1989 והכיל את הלהיט One, התאפיין בסאונד חלש והבאסיסט החדש ג'ייסון ניוסטד לא הצליח להשתלב כמו שצריך בלהקה. לקראת העבודה על האלבום הבא, מטאליקה שכרה מפיק חדש (בוב רוק) שדאג לכך שהלהקה תישמע קודם כל כמו להקה- הוא עזר לניוסטד למצוא את עצמו בתוך הפאזל ושכנע את ג'יימס האטפילד להקליט את רוב האלבום בלייב ולא בטייקים נפרדים- מה שתרם גם לאווירת הביחד וגם לצליל.

maxresdefaultהקהל בהופעה במוסקבה

ההצלחה האדירה של האלבום הגיעה כמעט מיד- סיבוב הופעות מול מיליוני בני אדם (על ההופעה במוסקבה בספטמבר 1991 תוכלו לקרוא במגזין "קולומבוס" המודפס!), כניסה לתחנות הרדיו המיינסטרימיות והכרה כללית כאחת הלהקות הגדולות בעולם. המעריצים הכבדים התאכזבו מהסאונד הנקי והמלודי ומההצלחה, טענו שהלהקה התמסחרה ו"איבדה את זה", אבל אם גם אתם הייתם בתיכון ושמעתם את ריף הכניסה של "Enter Sandman", אתם יודעים כמה האלבום הזה גדול.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
  • comment-avatar

    הכל סבבה אבל Justice4all גרוע ?!?!?!
    אנחנו חיים על אותו כוכב ?!?!
    אולי במושגים של טכנאי אולפן . כלומר של אף אחד.

    • comment-avatar

      אולי קצת מוגזם להגיד שהוא "לא טוב", אבל זה מה שג'יימס האטפילד חושב עליו, והוא באמת מתייחס בעיקר לסאונד וגם להשתלבות של ניוסטד בלהקה, ש
      ני דברים שהשתפרו משמעותית באלבום השחור.

DISQUS: 0