Homeאלבומים חדשים

שיר שחלמתי: אלקנה כהן על האלבום החדש של ה-Ozric Tentacles

פסקול לחלומות. חלומות מוזרים, מעורפלים, קליידוסקופיים, צבעוניים, ותמיד אופטימיים. זאת ההגדרה הכי טובה שאני יכול למצוא לחדש של Ozric Tentacles, ובעצם גם ל- 14 האלבומים שקדמו לו.

oz6

14. אתם קוראים נכון. האלבום האחרון של אוזריק הוא אלבום האולפן החמישה עשר של הלהקה המשפחתית הזו מצפון אנגליה, ואני מרשה לעצמי להמר ולנחש שמעט מאוד אנשים שמעו על הלהקה הזאת ב-32 השנים שהיא קיימת. גם אני לא הכרתי אותה עד לא מזמן (וזה סתם מעניין, שאני והלהקה בדיוק באותו גיל), אבל אלבום חדש הוא אכן הזדמנות להפיץ את הבשורה. קבלו את Ozric Tentacles.

אוזריק הוא הרכב דרים-ספייס-פסייק-רוק פסיכדלי, שזו דרך מאולצת קצת להגדיר מוזיקה שמבוססת על קטעים אווירתיים ארוכים, קלידים עשירים, בס דומיננטי, וסולואים שנשמעים כאילו הגיעו מהחלל החיצון. פעם, בשנות השמונים המוקדמות, אוזריק לא היתה חריגה בנוף המוזיקלי של מערב אירופה: הרוק הגרמני על סגנונותיו השונים זכה לפופולריות רבה, להקות ספייס רוק וקראוטרוק כמו "ניו" ו"קאן", מוזיקה תעשייתית כמו "קרפטוורק" ומוזיקה אווירתית יותר כמו "טנג'רין דרים" הצליחו לייצר אלטרנטיבה מרשימה לרוק ה"מסורתי" שבא מבריטניה ומארה"ב, לא מעט בזכות אנשים כמו בריאן אינו ודייויד בואי, שסייעו למוזיקה הגרמנית להיכנס ללב המיינסטרים הבריטי.

אז כאמור, באייטיז, אוזריק היתה חלק מגל הרכבי אייטיז ששטף את מערב אירופה, ואף על פי שהעולם הסתובב לא מעט מאז, הם די נשארו באותו המקום. שזה נהדר.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

האלבום החדש, Technicians of the Sacred, כולל את כל האלמנטים הרגילים של אוזריק, בתוספת כמה חידושים: האלבום הכפול (כמעט תשעים דקות) נפתח בתופים מתוכנתים ובשטיחים של קלידים, עליהם אחראים אד ווין (מייסד ומנהיג הלהקה) ואחיו סילאר ווין הקלידן. מהר מאוד מצטרפים אליהם התופים המונטוניים וליין בס מקפיץ אך רפטטיבי, שאותו מנגנת הבסיסטית ברנדי ווין, אשתו של אד. עוברות כמה דקות עד שמצטרפות גם גיטרות (גם הן של אד), וכל העסק נשמע כמו תבשיל אחיד.

http://www.youtube.com/watch?v=Cmg7wXhy41I

האלבום החדש יותר כבד מהקודמים של הלהקה, הוא כולל יותר כלים אוריינטליים (סאז וכלי הקשה שונים), יותר השפעות הודיות ופרסיות וגם יותר קלידים. הוא פחות מלודי מהאלבום הקודם של הלהקה "Paper Monkey", והוא מרגיש יותר כמו רצועה אחת ארוכה ופחות כמו אוסף מוגדר של "שירים" (למרות שלראשונה מזה הרבה זמן, שומעים גם קולות אנושיים בתוך קליידוסקופ הצלילים של אוזריק.

הלהקה, והקהילה שסביבה, משמרת איזו מסורת היפית שמרגישה כמו מסיבת טבע אחת גדולה, באווירה מאוד משפחתית. זאת כנראה גם הסיבה שכאשר האולפן של משפחת ווין נשרף לפני שנתיים בערך, המעריצים התגייסו לעזור להם, להקים את האולפן מחדש ולרכוש את כל הציוד. צעד שבזכותו האלבום הזה הצליח לצאת אל הפועל, ולספק את פסקול החלומות הלא רגיל הזה.

חדוות הגילוי.
צריך לציין, שגם אני לא הייתי נחשף ללהקה הנהדרת הזאת, לולא קבוצת הפייסבוק המצויינת "קראוטררוק" ואחותה התאומה "דארק סטאר", שתיהן קבוצות ישראליות שלא מפסיקות לדלות פנינים היסטוריות ועכשוויות מרחבי העולם. מומלץ בחום!

maxresdefault

COMMENTS

WORDPRESS: 0
  • comment-avatar
    matanbenmoshe 9 שנים ago

    תודה על ההמלצה!
    אני לא מצליח למצוא את הקבוצה "קראוטרוק"
    יש מצב ללינק?

DISQUS: 0