Homeאלבומים חדשיםריאיון

זמן סיכום: אלקנה כהן משוחח עם נועה שמר לרגל צאת אלבום הבכורה שלה

אני פוגש את נועה שמר שבוע ויום אחרי הופעת ההשקה שלה בצוללת הצהובה, בבית קפה בקניון, שהחלונות הגדולים שלו צופים אל חצר אחורית של מוסך. רק בירושלים, כמו הרבה דברים שקשורים למוזיקה של נועה שמר.

נועה שמר, 31 ואמא לשלושה, ירושלמית, מוזיקאית שיש לה הרבה מה להשמיע, והרבה שנים שהיא מחכה כבר להשמיע את זה. לפני חודש הכל יצא החוצה, באלבום הבכורה שלה "עושי הסיכומים".

הטקסטים באלבום הם שירה, אבל זה לא בדיוק "שירי משוררים" במובן הרגיל

"אני באמת לא מקבלת את ההגדרה "שירי משוררים", שבעיני מתייחסת לטקסט שקיים ומלחינים אותו, בצורה שהמוזיקה משרתת את הטקסט. אני באה ממקום אחר: המוזיקה היא שלי ואחרי שאני מלחינה אני מחפשת את הטקסט שמתאים ומשרת את המוזיקה ומביא אותה לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר. אני מאמינה שחיבור בין מילים ולחן הוא כמו זוגיות- צריך ששני הצדדים יהיו בשלים כדי ליצור חיבור טוב, לכן אני מעדיפה לעבוד עם לחנים שהם "מבושלים" כבר ולהצמיד להם מילים.
אני מאוד אוהבת שירה ואני בוחרת את הטקסטים והמשוררים שאותם אני רוצה להלחין: אני מחפשת שירה שאומרת דברים, שלא מפחדת למתוח את הגבולות של השפה ושל השיח, שצועקת, שמקללת."

noa-shemer2.-photo-by-Gayas-music-photosצילום: גאיה ס.טרטל

בהופעה בצוללת אירחת את דויד פרץ. מה החלק שלו ביצירה של האלבום?

"דויד פרץ הוא אדם מדהים. מדריך, מורה, איש עניו מאוד, שמשקיע הרבה באמנים חדשים, בליווי ובעצה. הנכונות שלו לפרגן וללמד, לעזור ולתמוך, ממש לא מובנת מאליה ואני לא נתקלתי בהרבה אנשים כאלו בתהליך העבודה.
הכרתי אותו בבאר שבע לפני כמה שנים. כשהמאסטר לאלבום היה מוכן, או חשבתי שהוא מוכן, החלטתי להמר ושלחתי לו אותו, לשמוע את דעתו. תוך כמה ימים הוא הרים טלפון, דיבר, העלה הצעות ורעיונות. אחרי כמה זמן ישבתי אצלו בבית והוא העביר לי ספר שירי מחאה נשית בשם "מלכה עירומה"- שירי מחאה נשית בעריכת דורית וויסמן. הלחנתי שני שירים מהספר ("יצרח" ו"שבה אלי", א.כ.) תוך יום. את "יצרח" הקלטתי כסקיצה ושלחתי לדויד פרץ. תוך כמה ימים הגיע אלי השיר הגמור, מופק ומעובד. זה היה מדהים. כמו להסתכל במראה ולראות את עצמך באור שונה לגמרי."

היו עוד שותפים לאלבום, כמו מתן גולדברג ויונתן אלבלק, ויש את ההרכב שאת מופיעה איתו עכשיו, שהוא הרכב שונה.

"למתן גולדברג פניתי כשחיפשתי גיטריסט. עבדנו הרבה ביחד על העיבודים של השירים וחלקם הוקלטו אצלו באולפן והוא גם ניגן על רוב הכלים. מתוך העבודה המשותפת נולד גם המופע וה-EP "היפה והחיה" (יצא בשנת 2012). העבודה איתו היתה זכות גדולה.

עם יונתן אלבלק למדתי באקדמיה למוזיקה בירושלים. לפני שנים הוא הזמין אותי לשיר איתו ועם ההרכב שלו הליקס. העבודה איתם גרמה לי להכיר את עצמי כמוזיקאית וכזמרת, לדעת מה אני רוצה מעצמי. הוא הפיק וניגן ב"ישן אדם", ונתן לו אווירה אלקטרונית מהפנטת. זה לדעתי אחד הקטעים ה"סיכומיים" בדיסק, שילוב של קלאסי מודרני עם אלקטרוניקה.

ההרכב הנוכחי מורכב משמואל זלצר, שהוא חבר ילדות וגיטריסט מדהים, שעובד גם הוא על אלבום משלו, ונגנים צעירים ומוכשרים: מיכאל אדוארדס על הבס, עדין פסקוף (שאחיו, חיים, היה שותף בעבודה על האלבום) על התופים וטליה ישי, שהייתה תלמידה שלי במגמת מוזיקה בצוללת, על גיטרות ומפוחית. יש לי זכות אדירה לעבוד עם חבורה כל כך מעולה של נגנים."

מדברים הרבה על סצינה ירושלמית, את מרגישה חלק מדבר כזה?

"אני לא ממש טיפוס של סצינות, אבל כן. ירושלים מאוד שונה מאוד מתל אביב, יש בה הרבה יותר מקום. תל אביב היא בועה, שזה יכול להיות יתרון, כי היא גם מהווה חממה, אבל גם חיסרון. ירושלים היא עיר מסובכת, קצת מבוגרת, קצת כבדה, אנשים שנמצאים בה עוברים תהליכים. המפגש עם אנשים שונים בירושלים: חרדים, דתיים, חילוניים, ערבים, זה מכריח אותך לחשוב, ליצור מתוך מחשבה."

http://http://www.youtube.com/watch?v=-x8B7QJW3cA

בהופעה, דויד פרץ סחט ממך התחייבות לאלבום נוסף בעוד שנה. זה הולך לקרות? מה התוכניות להמשך?

"אני מעדיפה להגיד שעוד שנה יהיה סינגל, אלבום זה באמת הרבה. יש הרבה חומרים חדשים, דברים שהתחדשו אצלי מאז היציאה של האלבום, כיוונים מוזיקליים נוספים שאני רוצה לנסות. פונים אלי משוררים עם טקסטים שהם מציעים לי להלחין, יש הרבה חלומות.
השקעתי הרבה באלבום הזה, גם מבחינת יח"ץ שהעדפתי לעשות בצורה עצמאית, לפנות לאנשים שאני רוצה שישמעו ושישמיעו. מאוד היה לי חשוב להוציא את האלבום החוצה, לא להשאיר אותו ב"מגירה"."

לסיום, אני הולך להתקיל אותך עם כמה "שליפות"- אני אומר מילה ואת עונה לי בכמה:

פסנתר- החיים שלי. כלי שיכול להישמע גם כמו פטישים וגם כמו מים.
יונה וולך- אלופה, אמיצה. אני לא מתחברת לכל מה שהיא כתבה אבל הרבה מאוד פעמים היא מדברת אלי.
ילדים- הסיבה לקום בבוקר, שותפים ליצירה.
הצוללת- מקום אליו הלכתי לשמוע הופעות מגיל אפס והיום יש לי את הזכות לעבוד בו. אחד המוסדות המדהימים בירושלים.
דויד פרץ- דמות שמנחה אותי, מורה דרך וחבר. מוזיקאי אדיר.
_____________________________________________________________

דבר המבקר:

נועה שמר הצליחה לתפוס אותי חזק עם "עושי הסיכומים": לחנים עשירים שעוטפים טקסטים חזקים שנבחרו בקפידה, עם הקול הגבוה ומהפנט של שמר והפקה שנשמעת פשוט טוב. אפשר להבחין בשני חלקים שונים, מוזיקלית, באלבום (מחווה של נועה לעידן התקליטים והקלטות): "הצד" הראשון של האלבום מזכיר בסאונד את רדיוהד או קולדפליי המוקדמים, וזה מצויין ומרענן. הצד השני מציע אווירה קצת פחות רוקית ויותר מהורהרת. לאורך כל האלבום, פסנתר שמאוד נוכח וסאונד מוקפד גורמים לאלבום להישמע אחיד למרות שהוא הוקלט במשך תקופה ארוכה ועם מפיקים שונים. "לא מבדיל" (מילים: יונה וולך) הוא דוגמה מעולה לאיך צריכים להלחין שירה, וכך גם "ארץ אויב" (חמוטל בר יוסף) ו"צא מכאן" (דוד אבידן). "יצרח" בעיבוד והפקה של דויד פרץ, נותן הרבה כבוד לאחד הטקסטים הכי טובים שקראתי בעברית על לידה, ו"ישן אדם" עם אלקטרוניקה של יונתן אלבלק מכניס לאווירה הזויה, קצת מנוגדת לאופי המאוד "ארצי" של האלבום.

להופעת ההשקה בצוללת, שמר הצליחה להביא לבמה את האנרגיות של האלבום והרבה יותר: ההרכב שלה נשמע מעולה, הנוכחות של שמואל זלצר מוסיפה משהו מאוד מרגיע לבמה ולעומתו טליה ישי (גיטרות, יוקלילי, שירה ומפוחית) הדהימה את הקהל בקסם שלה.

עם כל הכבוד להרכב (ויש הרבה), שמר הגיעה לשיאים שלה ליד הפסנתר, לבד או עם ליווי מינימליסטי. מישהי שישבה לידי אמרה שכששמר ליד הפסנתר "אי אפשר להוריד ממנה את העיניים". האוויר נהיה אפילו עוד יותר סמיך כשדויד פרץ עלה על הבמה- קצת באיחור, מכוון גיטרה תוך כדי נגינה, והתחיל את הפתיחה של "יצרח"- הרבה זמן לא התרגשתי ככה בהופעה.

לסיכום: יש רוק אנד רול נשי בארץ, ובכלל, יש רוק אנד רול בארץ. והוא מדוייק ונכון, וטוב. תקשיבו לנועה שמר.
עוד שירים לשים לב: "תחזית קרובה", "שבה אלי", "את שומעת".

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0