Homeאלבומים חדשיםחדשים

"מזכרת מהטיול הגדול"- אלקנה כהן על אלבום ההופעה החדש של לאונרד כהן

הנה מפקד השטח כהן, המרגל החשוב ביותר שיש לנו, נפצע במהלך שירותו; הצניח אסיד לתוך מסיבות קוקטייל דיפלומטיות; שכנע את פידל קסטרו לעזוב הכל, ולחיות כמו גבר… ("מפקד השטח כהן")

"מזכרת מהטיול הגדול"

לאונרד כהן כבר טייל הרבה בחיים; מקנדה ליוון, מקובה לבריטניה, ומקרבות מדבר סיני ביום כיפור לשלווה הנצחית של מקדשים בודהיסטים בקליפורניה, אבל לא היה טיול כמו הטיול הזה: סיבוב ההופעות של 'Old Ideas', שיצא ב 2012, הפגיש את לאונרד כהן עם קהלים חדשים בגיל 78, והביא אותו למקומות ולהצלחות שכמוהן לא חווה בקריירה של ארבעים שנה. זה טיול שמצדיק מזכרת, וכהן הכין לכולנו אחת כזאת, בצורה של אלבום הופעה.
אבל יש טוויסט:

"1,1, איי, 1,1"

רוב האלבום הזה הוקלט במהלך ההכנות למופעים, ולא בהופעות עצמן. אני לא מכיר שום תקדים להחלטה אמנותית כזו, בטח לא של אמן בסדר גדול כזה, אבל אני חושב שאני מבין מה עמד מאחוריה: הופעה היא חוויה מלחיצה, סאונד צ'ק פחות, יש בו משהו משוחרר ורגוע יותר.
באמת ברוב השירים אפשר לשמוע את הלהקה ואת כהן עצמו פתוחים, משוחררים, לא מתאמצים יותר מדי.

"אני מקווה שלא שמעתם שום דבר שתכננתם לשמוע" (בוב דילן, בסיומה של כל הופעה, במהלך שנות התשעים)

הקאמבק הגדול של לאונרד כהן ב-2008 הביא עד עכשיו ליבול של שלושה סיבובי הופעות עצומים ושני אלבומי הופעות מקיפים (ושני אלבומי אולפן שעל אחד מהם כתבנו כאן. מהאזנה לאלבומי ההופעות, אפשר לדעת באופן די מוחלט מהם הלהיטים הגדולים באמת של כהן, מה אנשים "באו לשמוע". יש להניח שגם בסיבוב של Old Idea הקהל שמע בעיקר את השירים שהוא "בא לשמוע", אבל לאלבום, כהן בחר שירים פחות מוכרים: מהאלבום החדש, שירים נשכחים מהעבר, וגרסאות כיסוי. זו הדרך שלו להמשיך ולהפתיע, להמשיך ולהישאר רלוונטי.

http://http://www.youtube.com/watch?v=n7QFsV65D-I

אפילו שיר מוכר יחסית, כמו "Field Commander Cohen" מקבל מילים חדשות וקטע מתוך שיר ישן שנקרא "רום וקוקה קולה", Light as the Breeze יצא כבר לפני עשרים שנה אך מעולם לא בוצע בהופעה, "Joan of Arc" הוותיק מבוצע גם הוא בפעם הראשונה זה עשור, עם הזמרת הנפלאה הטי ווב.

img_16581

עוד הרבה מידע על השירים באלבום אפשר למצוא בבלוג הזה.

"הותיקים והקרבנות"

צריך לדבר גם על רוסקו בק. בק, בסיסט, מעבד וחבר ותיק של לאונרד כהן, הוא האיש שעמד מאחורי הקאמבק של כהן, לאחר שכל כספו של האחרון נגנב (על ידי המנהלת האישית שלו). בק שכנע את כהן לחזור להופיע אחרי שנים רבות, וגם ניהל מוזיקלית את המופע ואת העיבודים החדשים. כהן נותן לבק קרדיט בעטיפת האלבום, באירוניה כהנית אופיינית: "רוסקו בק, ותיק מלחמה וקרבן של הקרבות האחרונים".

LC1-300rgbכהן ורוסקו בק

"שורות של כובעים"

יש תצלום בעטיפת האלבום ובו שולחן ועליו שתי שורות של כובעי פדורה, ממתינים לתורם להיחבש בהופעה. התצלום הזה ממחיש בעיני את התהליך שלאונרד כהן עבר בעשור האחרון: על פניו נראה שהוא הפך ממשורר רוק זועם ומיוסר לפרנק סינטרה מבוגר וכבד, אבל מאחורי התדמית הזאת מסתתרת הרבה אירוניה בריאה ושובבות מרדנית.
זוהי האירוניה והרוח המרדנית שמאפשרת לו להוציא אלבום הופעה. של שירים לא מוכרים. שהוקלטו במהלך סאונד צ'ק. בגיל 81.

COMMENTS

WORDPRESS: 2
  • comment-avatar

    Yup! Cute conclusion to the theme! Also really like the grid design – very big white wedges!Amazed there aren’t any more famous Tammies! It’s a pretty common name, at least around here!Mistake: CAY/AMA, not too distraught about it though… Baseballer crossing weird fashion thanc!Crossgin: I think it was just an easy puzzle? Count me as another fastest Thursday – although with an error so does it count? (after fastest Wednesday) – am expecting Friday to slaughter me!

  • comment-avatar

    I told my grandmother how you helped. She said, "bake them a cake!"

DISQUS: 2