Homeאלבומים שאהבנו

"מה קורה כאן"?- הקפטן על הסול המחאתי של "What's Going On"

050113-music-transformations-marvin-gaye

בין שנת 61', אז חזר מרווין גיי הצעיר משירותו הצבאי והוחתם ע"י בארי גורדי(גיי היה נשוי לאחותו אנה), הבוס הגדול של מוטאון ועד לשנת 71' הוא הוציא לא פחות מ-17 אלבומים. עשור של להיטים מפוצצי מצעדים מפיו של הטנור השרמנטי בעל שלושת האוקטבות של מוטאון.
לכאורה, הכל התנהל כשורה בחייו של גיי הצעיר והמצליח, אבל דווקא אז הוא החליט להתחיל מחדש.

מה שהניע את השינוי בנוסף לנישואיו המתפוררים, היתה ההרגשה המתגברת של גיי שהשירים שנכתבים עבורו במוטאון עם הטון המתוק והאוורירי שלהם, לא משקפים אפילו במעט את התמורות הגדולות שעוברות על המדינה בה הוא חי.
את שנת 70' הוא העביר כמעט בבידוד מוחלט כשהוא מחפש את הקול הפנימי שלו יחד עם המפיק הצמוד שלו.

"What's Going On" שיצא בסופו של תהליך ארוך ומפרך, הוא לא רק פרק חדש בקריירה המוזיקלית של מרווין גיי, הוא ללא ספק שינה לנצח את פניה של המוזיקה השחורה באמריקה. כבר לא מתרפסת, לא מורחת חיוך גדול על הפרצוף, פוצחת בריקוד ועוצמת את עיניה למתרחש סביבה למען הקהל הלבן שמצד אחד לא רוצה את השחור אחריו בברזיה, אבל מקבל אותו בברכה על ויניל עם חריצים.

מבחינה מוזיקלית האלבום נוגע באלמנטים של ג'אז ואפילו מוזיקה קלאסית, דבר נדיר מאוד במוזיקת סול של שנות ה-60, וכל זה בתוך אר נ בי זורם ואינטילגנטי שלא מתעכב בשביל לרצות ולייצר להיטים. יותר חשוב מזה, השירים עצמם עוסקים במגוון תחומים שלא מסתכמים בגזענות ובדיכוי. בין היתר גיי כותב פה(כבר בשנת 70!) על הזיהום של הסביבה, המלחמה בויטנאם, השחיתות בדרגות הגבוהות של הממשל, הסמים ששולטים בחברה השחורה, העוני בגטאות, הדימוי העצמי הנמוך איתו הילדים השחורים גדלים ועוד ועוד.

מבחינתי הגאונות באלבום הזה היא שמצד אחד הוא אינטילגנטי מבחינה מוזיקלית אבל לא לוקח את עצמו ברצינות תהומית, ומצד שני למרות הנושאים הלא פשוטים הוא גם גורם לך לחייך ולהזיז גם את הראש. כמו סוס טרויאני הוא בסוף גדל עליך. ובתוכך…

http://www.youtube.com/watch?v=crsEPqdl0Dw

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0