HomeספיישליםMonday Morning Blues

"Monday Morning Blues" פרק 12: בלוז מאחורי הסורגים – מארק "מיולמן" מאסי

בלוז מאחורי הסורגים – מארק "מיולמן" מאסי

11211499_10203717308883362_610662114_o

מארק "מיולמן" (איש השור) מאסי – סוחר בקר, אסיר משוחרר, בלוזיסט. נולד ב- 1969 בקלרקסדייל מיסיסיפי וגדל לא רחוק משם – בקהילה בסטרייהורן. משפחתו היא במקור מאלבמה והגיעה לקלרקסדייל כדי לעסוק בקטיף כותנה, כך שלפחות מבחינה אוטוביוגרפית, שורשיו המשפחתיים-תרבותיים של מאסי לא שונים בהרבה מאלו של בלוזיסטים אחרים מהאזור.

http://www.youtube.com/watch?v=UlLCib9PP4w

המוזיקה הראשונה שנחשף אליה הייתה דווקא קאנטרי ישן, שמאסי טוען בתוקף שהוא פשוט בלוז ללבנים. אבל אביו הסוחר מקלרקסדייל הכניס עד מהרה הביתה את הבלוז החשמלי של מאדי ווטרס, האולינג וולף ולייטנינג הופקינס. ומה שלא יכנס בטוב יכנס בכוח – מאסי מספר שבנסיעות הארוכות עם אביו במשאית הם היו עוצרים בג'וק ג'וינטס בדרך, ואביו היה מכריח אותו להקשיב לבלוזיסטים שניגנו שם. בתור ילד הוא בעיקר ניסה לברוח חזרה למשאית, בהמשך נבין למה זה השתלם לו.

הבלגן התחיל בתחילת גיל ההתבגרות: חיבתה של אמו לטיפה המרה הובילה את הוריו להתגרש, ואתם רק יכולים לנחש כשאמא עסוקה בבקבוק ואבא עסוק בעבודה, מה יעלה בגורלו של הנער הצעיר שלו יותר מדי זמן פנוי ופחות מדי השגחה הורית. אחיו הגדול של מאסי חלם להיות כוכב רוק וסבר שהדרך לשם חייבת לעבור דרך הרבה, הרבה מדי סמים. הוא נפל חזק בהרואין ולמוזיקה מעולם לא הגיע. מאסי חלם בתחילת דרכו להיות כוכב פוטבול ואפילו קיבל מלגה לקולג', אבל מעצר על תקיפה חמורה וניסיון רצח הוביל אותו בגיל 21 ללא פחות מ-18 שנים בכלא Parchman Farm במיסיסיפי (אותו אחד שישבו בו סאן האוס, בוקה ווייט, וחבר'ה אחרים).

http://www.youtube.com/watch?v=vQ6NWZw5UvA

18 שנים בכלא יכולות לגמור כל אחד, ובתחילת דרכו מאסי חשב שזהו הגורל שצפוי לו. אבל הגורל, כפי שהבלוז מספר לנו, הוא הפכפך, והכלא שינה את מזלו של מאסי. כיאה לכלא שאירח את מיטב הבלוזיסטים לאורך השנים, בלהקה של פרצ'מן פארם למד מאסי לנגן ולשיר כמו שצריך, והם הופיעו ברחבי המיסיסיפי כשאזיקים לרגליהם, אפילו מול המושל, ולא פחות חשוב מכך – מול בי בי קינג. מי שלימד אותו גיטרה בכלא היה לא פחות מדייוויד קימברו, בנו של הבלוזיסט האגדי ג'וניור קימברו.

"כדי לעשות בלוז, אתה צריך לעבור זמנים קשים בחיים. כולם חושבים שהבלוז הוא: "הי, אני רופא שיניים בפנסיה, ועכשיו אני אקח מפוחית והת*ת שלי ינגן" (מאסי בראיון לספר “Hidden History of the Mississippi Blues"). אנשים יכולים לטעות ולחשוב שהבייבי-פייס של מאסי מסתיר בדיוק רופא שיניים מכובד בפרישה שכזה. בפועל, הוא שרד 18 שנים של קושי והשפלות בכלא, וכיום הוא שר על זה. הבלוז של מאסי הוא חשמלי, מהיר, כוחני. הוא מלא בגרוב ואנרגיות מתפרצות ונראה כאילו בכל פעם שהוא עולה על הבמה, הוא פולט החוצה את כל מה שאגר ב-18 השנים הללו. כבר שנים שמאסי מנגן עם הרכב ברחבי המיסיסיפי ובפסטיבלים, ומנגן בלוז שמצד אחד הוא בעל סאונד צעיר ועדכני יחסית, ומצד שני – חוכמת הכלא ניכרת בו ויוצרת חוט מקשר בין מאסי הצעיר ובין הבלוז החשמלי המסורתי. הוא הוציא שני אלבומים עד כה, האחרון שבהם ממש בקיץ האחרון, ובהם הוא עושה בלוז עם נגיעות של גוספל וסול, ומוכיח שלפחות בכל הנוגע למוזיקה, הכלא היה בית-ספר טוב. למרות זאת, כיום, עם אישה, ילד ושני אלבומים מאחוריו, אין לאיש השור שום כוונה לחזור לשם.

11210136_10203717308723358_1287479547_n

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0