Homeהיום לפני

"רוחות הרפאים של סיאטל"- אלקנה כהן על התאריך השחור של הגראנג'.

היה לי פעם חניך בשם ג'וש, שהגיע מסיאטל. היינו יושבים בחדר שלי ומנגנים ואחר כך הוא היה מספר לי כל מיני סיפורים. פעם אחת הוא סיפר לי שחבר שלו ניגן עם איזו להקה קטנה בחדר חזרות מיושן במרכז העיר, כשלפתע נפתחה הדלת, ופנימה נכנס אדם צעיר, רזה, עם מבט מיוסר בעיניים. שאל אם אפשר להצטרף, הרים איזו גיטרה שהיתה שם, התחבר למגבר וניגן איתם כמה קטעים. רק אחרי שהצעיר הרזה נעלם כלעומת שבא, הסתכלו החברים של ג'וש אחד בשני ואחר כך הלכו הביתה וסיפרו לכולם שרוחו של קורט קוביין הגיעה לנגן איתם באותו ערב.

Photo of Kurt COBAIN and NIRVANA"מוות ידוע מראש". קורט קוביין.

"סיאטל היא עיר מטורפת", סיכם ג'וש, ואני, שלא האמנתי לסיפורי רוחות הרפאים האלו, חשבתי רק על זה שבתחילת שנות ה-90 היה בטח הרבה יותר מגניב להיות טינאייג'ר בסיאטל מאשר ילד במעלות…

ה-5 באפריל הוא תאריך משמעותי לכל אוהדי המוזיקה הסיאטלית: בתאריך זה בשנת 1994, התאבד קורט קוביין, מנהיג להקת נירוונה. מותו של קוביין היה כל כך צפוי מראש, עד שכיום אי אפשר כמעט לדמיין סוף אחר לסיפור העצוב הזה. קוביין נולד וגדל באברדין (וושינגטון, לא סקוטלנד)- עיירה תעשייתית אפורה ומדכאת, ובילה חלק גדול משנות נעוריו בשיטוטים חסרי תכלית ברחוב ובלינה על ספסלים בחדרי המתנה של בתי חולים. היציאה אל "העיר הגדולה" סיאטל הביאה להקמתה של נירוונה ובסופו של דבר לפריצה הגדולה של הלהקה ב-1991 עם "Nevermind".

אבל ההצלחה הגדולה של נירוונה לא הפכה את קורט קוביין לאדם מאושר: הוא צרך סמים קשים, ניהל מערכת יחסים בעייתית ומתוקשרת עם הדוגמנית קורטני לאב (לזוג נולדה גם בת), ובעיקר חזר והזכיר את הרצון שלו למות. מותו של קוביין ב 5 באפריל 1994 הגיע זמן קצר לפני יציאת האלבום האחרון של נירוונה: Unplugged in New York, מה שהוסיף לשירים שבוצעו שם אופי מדכא עוד יותר מזה שהיה להם מלכתחילה.

2232153-e1368551588627"איבד קשר עם המציאות". ליין סטיילי

8 שנים מאוחר יותר, אגדת גראנג' נוספת הלכה לעולמה: במקרה של ליין סטיילי, סולן "אליס אין צ'יינז", מדובר במוות ארוך, איטי וקשה.
סטיילי, הסולן הכריזמטי של "אליס" סבל מדכאונות במשך שנים ארוכות, צרך גם הוא סמים קשים, ולאט לאט איבד את הקשר עם המציאות ואת היכולת לשיר או להופיע על במה. חברי אליס אין צ'יינז ניסו קצת להמשיך בלי סטיילי, אבל זה לא עבד.

http://www.youtube.com/watch?v=CxbV_UFOtME

ב-1996 הלהקה חזרה להקלטות האלבום האחרון שלהם, וכן למופע אנפלאגד בניו יורק- אחת ההופעות האחרונות של סטיילי. אפשר לראות בצילומים של האנפלאגד איך סטיילי מקבל תמיכה רגשית מהחברים שלו, ובמיוחד מהשותף הוותיק ג'רי קנטרל, שלא נותנים לו ליפול.

http://www.youtube.com/watch?v=BAQ0qWGea-w

ב-2002 מצבו של סטיילי היה רע במיוחד והוא נפטר לבסוף ממנת יתר של הירואין, בודד ומדוכא.

שני המאורות הגולים של הגראנג', קורט קוביין ולין סטיילי, היו אנשים מלאים בחושך, והחושך הזה הביא הרבה מוזיקה טובה להרבה אנשים בכל העולם, ורוחות הרפאים שלהם, כך נראה, עוד מוסיפות להסתובב כאן.

R.I.P.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0