Homeמורדי

"המחיצות נופלות בזו אחר זו" /// מורדי על האלבום האחרון של GOAT

"Commune", אלבום האולפן השני של Goat נחת עלי בסוג של הפתעה. אני אומר "סוג של הפתעה" כי כבר הייתי מודע היטב לקיומה של הלהקה. למעשה, לפני קצת יותר משנתיים כתבתי תשבוחות מקיר לקיר על "GoatHead", אלבום הבכורה של השבדים שחיבר יחד מגוון סגנונות באקלקטיות נהדרת. בכל זאת, איכשהו הפעילות של הלהקה חמקה ממני עד שהחבר קולומבוס העביר לי מבחר אלבומים מהשנים האחרונות וביניהם גם "Commune". אחרי האזנה אחת כבר היה לי ברור שמדובר בעוד פנינה נהדרת. בהאזנות הבאות לעומת זאת ידעתי שאני מוכרח לכתוב עליו בתקווה שעוד אנשים יחשפו לקסם.

מחיצות שנופלות בזו אחר זו בעולם המוזיקה זה לא דבר חדש. מיילס דייויס והפיוז'ן שלו התחילו כדור שלג שעודנו מתגלגל ויעידו על כך אינספור להקות ואמנים שמשלבים ז'אנרים שונים ומשונים כמו היפ-הופ ואלקטרוני, פולק ופסיכדליה וכו'. למעשה החיבורים האלה מצליחים כל-כך שהיום כל העניין נשמע לנו טריוויאלי. לכן קשה לומר שהחיבורים ש-Goat עושים הם הדבר שטלטל אותי חזק כל-כך. לא, אלה לא החיבורים עצמם, אלא הדרך בה הם נעשים. באלבום האחרון שלהם (2014) העזים מספקים בית חם לא לז'אנרים אלא לתרבויות שונות. אחת מהן היא התרבות האפריקאית ובראשה נושא הדגל, האיש והמורשת, Fela kuti. קוטי היטיב לבטא מחאה במילים בודדות מגובות בדקות ארוכות של מוזיקה שהעצימה את המסרים שלו. אבל בעוד קוטי משוייך בבירור למסורת האפריקאית, Goat מוציאים אותו מהיבשת השחורה ומלבישים אותו בפונצ'ו צמרירי. כי קשה עד בלתי אפשרי לפספס את ההשפעות השבטיות והשורשיות מדרום אמריקה בשירים שלהם. הג'ימג'ומים המתמשכים באלבום מוגשים ברוטב חריף וטעים להפליא ואפשר לחוש את השבטיות בשירה הנשית על גבול הצעקנית שמעבירה תחושה שההקלטה לא התבצעה באולפן אלא בלב ג'ונגלים מוריקים ונידחים. באחת הביקורות שקראתי על התקליט נכתב שהם מכניסים למוזיקה שלהם כל דבר שהם נתקלו בו, ובאמת אחרי שדילגנו כבר בין שתי יבשות כדאי לציין שגם המערב נוכח באופן קבוע והדבר בא לידי ביטוי בין השאר בגיטרות חשמליות ואפקטים מודרניים לחלוטין.

לא פעם שאלתי את עצמי מה מגדיר את הקול של הדור הנוכחי במוזיקה, ונדמה שהאזנה ל-"Commune" מתחילה לחשוף חלק מהתשובה; קול של דור שהכיווץ הגלובלי שהעולם חווה בעשורים האחרונים מתחיל לתת בו את אותותיו. הפערים הפיזיים שהלכו והצטמצמו חודרים לתוך התודעה האנושית ובדומה לתאים בגוף שמתנגשים ויוצרים דבר חדש, גם המוזיקה שחוותה התנגשויות מכל קצוות תבל מתחילה לייצר תרבות חדשה ורב גונית. והנה לכם סיבה לאופטימיות זהירה לגבי העתיד. עכשיו תפסיקו להקשיב לי ולחצו פליי על הדבר האמיתי.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 1