Homeספיישלים

לכבוד יום הולדת 45 של ג'ון פרושיאנטה שחל בשבוע שעבר, ענבר שפס בוחרת את עשרת השירים האהובים עליה

עשרת הגדולים של ג'ון פרושאינטה

ג'ון פרושאינטה, מוזיקאי מדהים, גיטריסט לשעבר ברד הוט צ'ילי פפרס, מוכר כאחד הגיטריסטים הטובים בעולם, חגג בשבוע שעבר 45 שנים של כישרון בלתי נדלה וכמות עצומה של מוזיקה מצוינת. קריירת הסולו של ג'ון כוללת 11 אלבומים נהדרים, הנעים בין לו פיי אקוסטי, רוק פסיכדלי ואלקטרוניקה ניסיונית, וגם שיתופי פעולה רבים והפקת אלבומים.
באפריל יוציא ג'ון את אלבומו ה-12, תחת שם חדש- Trickfinger. באלבום הזה ג'ון זונח לחלוטין את הסגנון האקוסטי שלו, ומתנסה באסיד האוס.

לא משנה לאיזה כיוון ג'ון ילך במוזיקה שלו, מבחינתי, הוא האמן האהוב עלי ביותר. מרגע ששמעתי את הסולואים הייחודיים שלו ב- Blood Sugar Sex Magik, האלבום המצליח של הפפרס, ולאחר מכן באלבומי הסולו שלו, היה ברור לי שלא שמעתי מוזיקה שריגשה והדהימה אותי כמו המוזיקה שלו. לכבוד יום ההולדת של המוזיקאי החשוב הזה, אספתי את עשרת הקטעים הגדולים שלו, לדעתי.

john_frusciante_wallpaper_by_vaccieaux-d46zqla

10. ,The Sides מתוך Automatic Writing, האלבום הראשון של אטקסיה- הרכב של ג'ון, הגיטריסט הנוכחי של הפפרס, ג'וש קלינגהופר וג'ו לאלי שניגן גם ב-Fugazi. אי אפשר להישאר אדיש לפתיח התופים הזה, מקצב רפטטיבי שתוקף אותך בעוצמה, ומתגבר לאורך השיר- עד להתפוגגות בסוף- it's just my time to fade

9.With love, מתוך From The Sounds Inside, אלבום שג'ון שיחרר באינטרנט ב-2001. קטע אקוסטי יפהפה, שתמיד מרגש.

8. Control, מתוך Curtains, 2005. הקטע הזה, שמתחיל בעצם רק אחרי 17 שניות, מתעתע, נשמע קטוע, מתנדנד, שברי מנגינה נשמעים לאט, משפטים שחוזרים על עצמם-ואז, אחרי שתי דקות, סופסוף נכנס הקצב, וחוזר להתנדנד. נפלא.

7. A Corner, מתוך Dc Ep, שיצא במסגרת של 6 אלבומים שהוציא ג'ון בחצי שנה (!)- גם כאן, מתחיל שקט ורגוע, ומתגבר, עד לסולו המהפנט.

6. Height Down, מתוך האלבום השני של ג'ון, Smile From The Streets You Hold, שלאחר יציאתו, הורד מהמדפים ונעלם מהחנויות, ע"י ג'ון עצמו. אלבום קשה מאוד לעיכול. בולט בו הדואט הנהדר הזה עם השחקן ריבר פיניקס- שיר שתמיד נשמע לי אופטימי ומצליח להרגיע ולהעלות חיוך ולרגש, עד לצליל האחרון.

5. Going Inside מתוך To Record Only Water, אלבום הסולו השלישי של ג'ון, הכולל לראשונה אלמנטים אלקטרוניים. כבר מהצלילים הראשונים בשיר, לא בטוח אם זו צווחה של גיטרה או הקול של ג'ון עצמו? פתיחה נהדרת לאלבום.

4. One More Of Me מתוך The Empyrean, 2009- היכולות הקוליות של ג'ון בשיר הזה –שנפתח בקול בס עמוק על רקע מיתרים שהולכים ומתעצמים- עד לשיא כשג'ון מגיע לפלצטו מטורף, טונים גבוהים, בצרחת Yeah! מטלטלת. מדהים.

3. The Afterglow מתוך A Sphere In The Heart Of Silence, אלבום משותף עם ג'וש קלינגהופר, נכלל גם הוא בסדרת 6 אלבומים בחצי שנה. גם פה, לאחר משחקי הקול של ג'ון על רקע הפתיח הרפטטיבי, לקראת סוף השיר מופיעה צרחה מהדהדת. קטע שפשוט כיף לשמוע ולרקוד לצליליו, תוך כדי חזרה על המשפט Put the past before you!"

2. Every Person מתוך Shadows Collide With People, נבחר ע"י מעריצים רבים כשיר האהוב ביותר של ג'ון.
פתיח אלקטרוני מהמם של חצי דקה, ריף גיטרה פשוט והעוצמה שבקול של ג'ון- השיר הזה הוא חוויה מהפנטת.

http:/http://www.youtube.com/watch?v=5C-OTvJ4jyQ

1. Untitled 12 מתוך האלבום הראשון, Niandra La Des And Usually Just A T Shirt, שיצא ב-1994 ונחשב לאלבום כפול, כולל 25 קטעים שהוקלטו בטייפ 4 ערוצים, באופן הכי פשוט ע"י ג'ון בביתו, כשהוא תחת השפעת סמים חמורה לאחר הפרישה מהצ'ילי פפרס וההצלחה שמוטטה אותו. אלבום קשה להאזנה, מדכא ומוזר, ובאופן מפתיע, הוא זה שגרם לי להתאהב בג'ון- כמה עוצמה יש בסאונד הפשוט פה, בגיטרה ובקול המיילל שלו.
בקטע הלפני אחרון, הפתיח הארוך, דקה שלמה, מכין אותנו לליריקה הקשה- jump in front of a trainI know the feelings that pushing you out of a buildingi say hi to a man who shot his sisterfull of the fairs that my head rides..
קטע שמרסק אותי בכל האזנה, לא קל לשמיעה, אבל ללא ספק השיר הכי עוצמתי, מזעזע (במובן הטוב) ומטורף של ג'ון.

משימה מאתגרת, לבחור רק עשרה קטעים מתוך הרפרטואר הנהדר הזה של מוזיקאי כל כך חשוב בשבילי. כל קטע מסמן תקופה אחרת אצל ג'ון, ולא נותר לי אלא לקוות שתצללו לעומק אל כל הטוב הזה, ותתאהבו בו גם אתם.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0