Homeהיום לפני

לפני 71 שנים ועוד יומיים נולד בטקסס, ארה"ב הגיטריסט ג'וני ווינטר- אבנר מורן על אגדת בלוז אמיתית

לפני 71 שנים ועוד יומיים נולד בטקסס, ארה"ב הגיטריסט ג'וני ווינטר וזו הזדמנות טובה להיזכר ולתת כבוד לגיטר הירו אמיתי שהלך לעולמו בשנה שעברה.

56356d665c81e750b3baf55d0edd3283

ווינטר הלבנבן החל לנגן כבר בסוף שנות ה-50 כשהוא בן 15 בלבד, והתחבר דווקא לז'אנר הבלוז אשר היווה נחלת השחורים באותה התקופה, ביניהם אליליו מאדי ווטרס ובי.בי. קינג. ב-1968, לאחר שנכח ואף חימם כמה הופעות בלוז גדולות, הוציא את אלבומו הראשון ובו שירים מקוריים שלו לצד שירים של ענקי גיטרה; כך נראים רוב אלבומיו מאז.

שנת 1969 הייתה שנה אדירה לווינטר שכבר הקליט 3 אלבומים (פרט לאלבום הראשון, ששת האלבומים הבאים של ווינטר חתומים תחת קולומביה). בפסטיבל וודסטוק ווינטר הופיע לצד ג'ימי הנדריקס, סנטנה, אלווין לי ועוד המון הרכבי ענק. ההופעה הייתה מהפנטת וווינטר הפך לפרפורמר מבוקש שמבצע ג'אמים אדירים ומשלהבי קהל.

http://www.youtube.com/watch?v=mE1ZHLWkAxYווינטר בוודסטוק

ווינטר המשיך להקליט ולהופיע הרבה גם בשנות ה-70 וה-80 והשתתף באלבומים של מאדי ווטרס שכל כך העריץ בילדותו. מעניינת העובדה שלאורך כל הקריירה ווינטר פרגן מאוד למוזיקאים שאהב ולפעמים כמעט ולא ביצע שירים מקוריים שלו בהופעותיו, למרות שכתב שירים מצוינים כמו "Stranger", שיר לא מאוד מוכר אך מהאהובים עליי באופן אישי שיצא באלבום "John Dawson Winter" ב-1974.

tumblr_mesz0dSBLB1qh7tzmo1_1280ווינטר עם ג'ניס ג'ופלין

ביוני 2013, בגיל 69, זכינו לביקור מרגש של ווינטר בבארבי בתל אביב בהופעה היסטורית שכללה סט מרשים של שירים של כמה מגדולי המוזיקאים כמו צ'אק ברי, ריי צ'ארלס, רולינג סטונז, בוב דילן ועוד; היה מדהים לראות שלמרות שווינטר כבר די מבוגר, לא בשיא בריאותו, מנוזל ויושב כמעט כל ההופעה – ברגע שהגיטרה בידיים שלו הוא פשוט משחק בה כמו צעצוע, מלהיב את הקהל ומוכיח למה הוא גיבור גיטרה אמיתי. באופן אישי, למרות הסט האיכותי, מעט התאכזבתי שמלבד שיר אחד לא בוצעו שירים מקוריים שכתב; אבל חשיבות ההופעה והאיכות שלה הפכו את האירוע לעצום וכל כך מיוחד שלא היה מפתיע למצוא בקהל בין השאר את כל הגיטריסטים של להקת "כוורת" (כולל קלפטר) לצד מוזיקאים רבים אחרים שבאו לראות ולשמוע את אחד מגיבורי הילדות שלהם.

ווינטר בבארבי

ביולי 2014, במהלך טור נוסף באירופה, מת ווינטר בשוויץ בגיל 70. חודש וחצי בלבד לאחר מכן יצא אלבומו האחרון, “Step Back”, אותו הקליט לפני שמת. באלבום משתתפים בין השאר: אריק קלפטון, בילי גיבונס מ-ZZ Top, ג'ו בונמאסה ובן הארפר. האלבום הפך, בגלל הנסיבות המצערות, לאלבום פרידה מוצלח מאוד וממש לפני שבועיים אף זכה בפרס הגראמי לאלבום הבלוז הטוב ביותר.
משמח מאוד לגלות שלמרות שלא רבים מכירים בגדולתו של ווינטר (בהשוואה לבי.בי קינג או הנדריקס), קהילת הרוק בכלל והבלוז בפרט מעניקה לווינטר את הכבוד הראוי לו גם לאחר מותו ומפרגנת לו על קריירה מדהימה.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0