"הנגנים" חלק ראשון- אלקנה כהן על נגני הסשנים שעשו את השירים הגדולים של המוזיקה הישראלית.

מאחורי כל זמר מצליח (או מלפניו, או מצדדיו), עומדים נגנים מעולים, ויצירה, טובה ככל שתהיה, חייבת למבצעים שלה לא פחות מאשר למלחין, למעבד או למפיק (ובהרבה יצירות רוק משובחות הנגנים הם גם המעבדים).

חלק מהנגנים האלו הם "חיילים אלמונים"- אולי לא ממש אלמונים, אבל בדרך כלל הרבה פחות ידועים מאשר היצירות בהן הם ניגנו. לפעמים הם מקבלים קרדיטים על העטיפה, לפעמים, מסיבות שונות, גם זה לא.

הסדרה הקרובה תעסוק בכמה אנשים שפעלו במוזיקה הישראלית. בחרתי לכתוב בעיקר על נגנים שלא מוכרים בזכות היצירות שהם חתומים עליהן, וגם כאלו שלא חתומים על הפקה ועיבוד, למרות שבחלק מהמקרים (שמוליק בודגוב, אלונה טוראל) לא רציתי לוותר.

חלק א':

1. "היה היה" (אריק אינשטיין), בס וגיטרה: שמוליק ארוך. ניגן גם עם, ששת, שם טוב לוי.

שמוליק ארוך היה אחד הבסיסטים העסוקים בסצנת הרוק הישראלית בסוף שנות ה-60. הוא ניגן עם להקות קצב שונות, עד שאריק אינשטיין הזמין אותו להשתתף בהקלטות האלבום "פוזי" (בקטעים שמיקי גבריאלוב לא ניגן בס). ארוך תרם ל"פוזי" בעיקר בס, אך גם סולו גיטרה לשיר הסוגר את האלבום "היה היה": סולו FUZZ הראשון במוזיקה המיינסטרימית הישראלית, כזה שהיה חדשני גם בסטנדרטים בינלאומיים ב-1969, וממשיך להישמע עדכני גם היום.

"היה היה", הסולו בדקה 3:07:

2."לו הייתי פיראט" (השלושרים), תופים: אהר'לה קמינסקי. ניגן גם עם: אריק אינשטיין, רביעיית הג'אז הישראלית.

גם אהר'לה קמינסקי היה עסוק מאוד ב 1969, וגם הוא ניגן ב "פוזי". קמינסקי, שהתחיל את דרכו כמתופף ג'אז, הקים בסוף שנות ה-60 את להקת "פלטינה" שניגנה עם אריק אינשטיין, ומאז המשיך לנגן במשך עשרות שנים עם אמנים רבים מהארץ ומחו"ל. עוד לפני העבודה עם אינשטיין, הקליט קמינסקי תופים לאלבום היחיד של להקת השלושרים.

השלושרים "לו הייתי פיראט":

maxresdefault

3."שמש שמש" (אריאל זילבר), גיטרה: שמוליק בודגוב. ניגן גם עם: הצ'רצ'ילים, ששת, היהודים.

כמו שמוליק ארוך, גם בודגוב התחיל את דרכו עם להקות הקצב של סוף שנות ה-60 ברמלה. הוא עבד עם הצ'רצ'ילים (לא בזמן שהם הקליטו עם אריק אינשטיין), ואחר כך הוזמן על ידי אריאל זילבר ללוות אותו יחד עם ההרכב שהקים- להקת "ברוש". לאחר העבודה עם זילבר, "ברוש" הפכה להיות להקת האולפן של התוכנית "זהו זה", ובודגוב עצמו ניגן גם באלבום היחיד של להקת "ששת". הוא המשיך לנגן גיטרה בהרכבים שונים (בין השאר עם ארז נץ וחיים רומנו), ובאמצע שנות ה-90 פנה שוב לקהל צעיר, כאשר עבד עם "היהודים" על אלבומם הראשון "מציאות נפרדת".

בודגוב עם ברוש ואריאל זילבר בהופעה:

ועם היהודים:

maxresdefault (1)

4."זה היה ביתי" (מני בגר), גיטרה: חיים קריו. ניגן גם עם: אריק אינשטיין, שלום חנוך.

גם קריו יכול להתהדר בשורה "ניגנתי עם אריק אינשטיין" בקורות החיים שלו. מיקי גבריאלוב הביא את קריו להרכב לאחר סיום העבודה עם שלום חנוך, והפנייה של אריק אינשטיין לכיוון רך ומלודי יותר מבעבר. חיים קריו תרם עבודת גיטרה נהדרת לשירי האלבום "סע לאט", שכלל כמה נסיונות פרוגרסיביים. בהמשך, הוא ניגן עם שלום חנוך באלבום הבכורה שלו "אדם בתוך עצמו" וגם במופע המשותף של אינשטיין וחנוך ב-1979.
בעבודה עם אינשטיין וחנוך, קריו בלט כגיטריסט ג'אזי עם סאונד עדין. בעבודה עם מני בגר, לעומת זאת, הוא הוציא מהגיטרה שלו צלילים הרבה יותר רוקיים ומכוסחים, כמו הריף המוכר והסולו הקצר והמשובח שלו ב "זה היה ביתי" (הסולו בדקה 2:10):

5."חוזה לך ברח" (אושיק לוי), קלידים ועיבוד: אלונה טוראל. ניגנה גם עם: אריק אינשטיין, שלום חנוך, מאיר אריאל.

אין הרבה נשים ברשימה, ואלונה טוראל ממלאת גם את החוסר הזה. קלידנית מוכשרת שגם אחראית לעיבודים מרגשים, וניגנה ברוב אלבומי הרוק והפופ החשובים בארץ במהלך שנות השבעים והשמונים (רבים מהם היא גם הפיקה). אפשר לציין המון שירים בהם הפסנתר שלה בולט, אבל לדעתי העיבוד המנצח שלה הוא ל"חוזה לך ברח" של אושיק לוי:

414731(אלונה טוראל)

6."הולך נגד הרוח" (שלום חנוך), גיטרה: רוני פיטרסון.

שלום חנוך רצה לעשות "משהו אחר" באלבום "רק בן אדם", עליו עבד עם המפיק לואי להב, שזה עתה חזר מחו"ל. להב המליץ לחנוך לעבוד עם נגנים מארצות הברית, ובראשם רוני פיטרסון, גיטריסט יהודי עם נשמה של נגן בלוז טקסני. הצעד של שלום חנוך קומם עליו רבים מנגני הסשן בארץ, שהרגישו שהוא דוחק את רגליהם, אך רוני פיטרסון נשאר בארץ, עבד עוד שנים רבות לצדו של חנוך ואמנים נוספים, והוכיח שגם בארץ קטנה כזאת, יש מקום לכולם.

"הולך נגד הרוח" מתוך "רק בן אדם":

ואחרי הרבה שנים, עם זאב נחמה:

תגובות

וורדפרס: 0
  • comment-avatar
    עמית 3 שנים

    טוני בראוור בכינור בשיר של שלמה ארצי ב"שינויי מזג האוויר"
    אמנם לא קטע מקורי (מבוסס על Mirage של ז'אן לוק פונטי), אבל איזה ביצוע!

  • comment-avatar
    ניצן 3 שנים

    אחלה פוסט, אבל יש לכם טעות. רוני פיטרסון (וגם אחיו, על הבאס) התחיל לנגן עם שלום חנוך רק ב"על פני האדמה", לא במחכים למשיח (בהתחלה בהקלטות, ומאז ועד היום בכל הדיסקים וההופעות של שלום).
    בחתונה לבנה ניגן גיטרה גיל דור (כןכן, זה שניגן עם אחינועם ניני…)

  • DISQUS: 0