Homeריאיוןחדשים

"קלאסיקל אינדי"- ריאיון עם יועד ניר לרגל צאת אלבומו השני- "The Next Dream"

קוראים לו יועד ניר, צ'לן. הוא חי על הקו שבין תל אביב לניו-יורק. בארץ הוא הספיק להקליט עם כל המי ומי של המוזיקה הישראלית ובחו"ל הוא עושה חיל, הקליט במאות אלבומים ומופיע בדרך קבע עם רג'ינה ספקטור, פול בנקס מאינטרפול, ג'ודי קולינס ואחרים. ויש לו אלבום סולו חדש, שני במספר. וזה אלבום נהדר. קולומבוס תפס אותו לראיון…

a2071004175_10

אם הייתי מבקש מכם לנקוב בשם של אלבום שאתם אוהבים שכולו על טהרת הצ'לו, הייתם יכולים לעשות זאת? כנראה שגם אני לא. לכן הייתי די ספקן כשקיבלתי את הקישורים לשני האלבומים של ניר ביוטיוב. בכלל, ההחלטה להעלות אותם לאתר הסרטונים הגדול בעולם בגרסתם המלאה היתה נראית לי תמוהה. רוב האמנים משתמשים היום בפלטפורמות אחרות וליוטיוב משחררים שירים בודדים. עכשיו אני רואה את אותה החלטה כמשהו גאוני. מהרגע שלחצתי פליי, לא עבר זמן רב עד שנכנעתי לחלוטין לעולם המלא שניר יצר באלבומים האלו, מסע המתפתח ומתקדם, קדימה אך גם לצדדים, מלא נפח וצבע, כמו עטיפת אלבומו השני- "The Next Dream".

"אבי ראובן, ואימי מזל אשר באו מבתים ששמעו מוזיקה וחינכו לאהבת המוזיקה ושילובה בחיי היום יום, דבר שאני חושב שהוא מבורך ותורם רבות להתפתחות של נשמה של ילד צעיר, לקחו אותי יד ביד לקונסרבטוריון בגני תקוה שם גדלתי. אני זוכר עד היום איך התהלכנו במסדרונות המרתף של הקונסרבטוריון ופגשתי באחד החדרים את מעיין מתתיהו, מורתי הראשונה. היא מיד משכה את תשומת ליבי עם הכלי המרשים הזה ומשם המסע המוסיקלי שלי החל…"

כשניר מדבר על הכלי שלו, על המוזיקה שלו, זה תמיד בעזרת מילים מעולם המסע. לכן זה רק טבעי לגלות שהמסע שלו התחיל בגיל מאוד מוקדם. באותה נימה הוא גם מדבר על יצירת האלבום החדש:

" "The Next Dream", כשמו כן הוא, רצועות של חלומות, פסקול של חלומות. ניסיתי ליצור קטעים אשר יתנו תחושה של סיפורים, של דרך, מסע, כל טרק לוקח אותך למקום אחר, עצום את העיינים ותן לדמיון להוביל."


עם רג'ינה ספקטור בתכנית של דייויד לטרמן

קולומבוס: כשאתה נגן אולפן והופעות מבוקש(קישיבשי, ג׳ואן אוסבורן, יעל נעים, שון קולווין, Hurt , Of Montreal ו-The Mountain Goats), מאיפה מגיע הצורך להוציא אלבומי סולו?

ניר: הרעיון של אלבום משלי התחיל בסביבות 2005 כשעבדתי בפריס על האלבום הראשון של יעל נעים. התגוררתי אצלה במשך שבוע והקלטנו עיבודי מיתרים רק מהצ'לו לכל האלבום, ממש יצרתי סאונד תזמורתי מכלי אחד.
באחד הערבים יעל השאירה אותי באולפן ואמרה לי להקליט לבד מה שבא לי, וכך עשיתי ובעצם הקלטתי הרבה ערוצים של צ'לו וקולות ויצרתי מן קטע אינסטרומנטלי שעליו אילתרתי טקסט.
השיר הזה אומנם לא נכנס לבסוף לאלבום שלי אבל הוא פרץ לי את הדרך, ומהר הבנתי שאני צריך לרכוש אולפן ביתי ולהתחיל להקליט.
עם השנים צברתי עוד ועוד קטעים עד שלבסוף התעצב לו האלבום הראשון- "SUSPENDED HOURS".

קולומבוס: איך אתה רואה את התפקיד של הצ'לו בתוך קומפוזיציות עכשוויות? הוא יכול בכלל להחזיק אלבום שלם?

ניר: "השמיים הם הגבול, כלי מאוד ורסטילי, ועם שימוש נכון ויצירתי אפשר ליצור מגוון רחב של גוונים, צלילים, טקסטורות, דברים אשר תורמים רבות להפקות של שירים ובכלל.
אני מאוד מאמין ביכולת של כל נגן ונגן ליצור את היש מאין היצירתי, ולמרות שהכלי נתפס בתודעה ככלי מלנכולי יש לו המון מה לתרום לכל סגנון."


"Mania" מתוך האלבום הראשון- "Suspended Hours"

"שני האלבומים הם על טהרת הצ'לו , באלבום הראשון אין שום כלי אחר שמנגן מלבד הצ'לו, הצ'לו האלקטרוני וכמובן הקול שלי.
בכל טרק באלבום יש כ-40 ערוצים שיחד יוצרים יצירה איסטרומנטלית או שיר. באלבום השני שילבתי כלים נוספים כגון גיטרות אקוסטיות, חשמליות ותופים.
אני מגיע מרקע קלאסי מובהק מגיל צעיר מאוד ועם השנים נפתחתי לעוד סגנונות, הכל בא לידי ביטוי באלבום, אז לאחר שנים של עבודה והתפתחות מוזיקלית הוצאתי את האלבום הראשון ופתחתי בקריירת סולו למרות שאני יותר רואה עצמי כמלחין מאשר זמר יוצר.
עדיין לא העליתי הופעה שלמה אשר תהיה זהה לאלבומים וזה יהיה אתגר בשבילי לעשות זאת מאחר שהרוב מנוגן מצ׳לו בודד.
זה בוודאי יקרה בהמשך."

"בשנים שלפני הוצאת האלבומים ניסיתי לחקור את הסאונד של הצ'לו. כמו שציינתי קודם, לצ׳לו יש סטיגמה של כלי מלנכולי, ואני בטוח שמי שיקשיב לאלבום לא יחשוב כך יותר, המון שנים ניסיתי ללמוד טכניקות נגינה שונות על הכלי, המון שעות אימון שבדרך כלל אם אתה צ'לן קלאסי אתה מתמקד בדברים מסויימים, אבל מאחר שהמון שנים הייתי רק צ'לן קלאסי גם בחשיבה, הבנתי שאני חייב לאתגר את עצמי אם ברצוני להמשיך לעשות מוזיקה, אחרת זה יתחיל לשעמם. וזה מה שעשיתי, בשנים האחרונות מצאתי את עצמי לוקח את הכלי ופשוט יושב ומאלתר, שעות רבות, וכל החיפושים הללו לימדו אותי המון והביאו אותי למצב שיש לי משהו יחודי, שאותו חיפשתי, הסאונד שלי, המוזיקה
שלי, שמזוהה ותזוהה רק איתי, זה מסע ארוך שלא נגמר ולעולם לא יגמר, אך זה מה שיפה בתחום הזה, כל עוד תחפש אתה תמיד תמצא עוד."

למרות שניר בהכשרתו הוא נגן קלאסי, וגם רואה את עצמו כיוצר קלאסי, ההאזנה לאלבום החדש שלו, מגלה עוד הרבה רבדים אחרים ביצירה שלו. יש לאלבום סאונד סינמטי, פסקולי, עם הבלחות של מוזיקה אתנית ואפילו סאונד אלטרנטיבי, דברים שמצליחים לסלק את המחסום האוטומטי של הרבה אנשים כשזה נוגע למוזיקה קלאסית.

ניר: "יש לי משיכה גדולה לתחום הזה של הלחנה לסרטים ולא רק, ואני מאוד מרגיש את המוסיקה ואת הכוח שלה בסרטים ובמדיה של הטלווזיה, וחושב שיש לי מה לתרום לתחום ולכן ההוצאה של האלבומים היא לא מקרית, המוסיקה ששומעים היא כרטיס ביקור לסאונד הייחודי לי, משהו שחיפשתי לאורך זמן רב עם הרבה מחשבה מחקר ועניין."

קולומבוס: איך אתה היית מגדיר את המוזיקה שאתה עושה? מהיכן ההשפעות?

ניר: "הרקע הקלאסי שלי ראשון ובראשונה כצ'לן קלאסי, אבל מעבר לכך כמוסיקאי שהשקיע את רוב זמנו בילדות בעולם הקלאסי, העולם הזה תרם לי רבות והיה לי ליתרון גדול כשעברתי לעולמות מוזיקליים אחרים, הבסיס של נגינת הכלי שדורש המון משמעת, אם זה שעות רבות של אימונים וניתוח של כל דבר שאני עושה תוך כדי הנגינה, אם זה נשימות, מודעות לגוף, יציבה, הקרנה של הרגש המוזיקלי מבלי לתת לזה להשפיע על הביצוע, ועוד המון אספקטים שונים. העיסוק בכל זה במשך שנים שאני הוא סוג של יוגה, בסופו של דבר הכל מסתכם למודעות, מה קורה לי מה אני עושה, וזה משפיע על ההתפתחות שלי כמוסיקאי ונותן לי יתרון על פני מוסיקאים אחרים. אני חושב שכל מה שתיארתי תמיד ייחד אותי וגרם למוסיקאים שעבדתי איתם להעריך אותי ואת התרומה שלי למוסיקה שלהם, ועכשיו אם ניקח את זה לאלבום שלי, המוסיקה באלבום הושפעה רבות מכל התהליכים האלה, אני תמיד רציתי ליצור מוזיקה אבל ידעתי שאני רוצה ליצור באמת משהו אישי שלי, שזה לטעמי הקושי הגדול היום בגלל תרבות האיסטנט, ולכן חיפוש ונבירה כבר פחות מקובלים כיום. במוסיקה שלי תשמעו אותי, את יועד המוסיקאי/אומן, את כל החיפוש הזה שלקח לי כעשר שנים למצוא ועכשיו שזה מוכן כמוצר שיכולים לשמוע ברגע אחד אני מקווה ומאוד רוצה שאנשים יתחברו לזה.


ניר בהופעה עם ג'ודי קולינס

בעניין ההגדרה, אני חושב שהסגנון הוא קלאסיקל אינדי, קודם כל האלבום הוא על טהרת הצ'לו, מה שאומר שהכלי היחיד המנגן באלבום הוא הצ'לו, והצ'לו האלקטרוני נוסף על מנת להרחיב את הסאונד הטבעי של הכלי והמגוון המוסיקלי. לקחתי על עצמי כאתגר לעשות אלבום שלם כך, בכל טרק יש כ-40 ערוצים של צ'לו עם הקולות שלי שיחד יוצרים או קטעים אינסטרומנטלים או שירים.

ההשפעות של האלבום הראשון והשני מרובות החל ממלחינים קלאסיים כגון ברטוק ושוסטקוביץ ועד לג'ימי הנדריקס, מוזיקה הודית, אום כולתום ואף מוסיקת פופ אינדי עכשווית.
אני חייב לומר שלא ניסיתי לקלוע לטעם מסויים והאלבומים נבנו טרק אחרי טרק ולאט לאט נוצר לי מגוון של קטעים שיחד יוצרים את שני האלבומים. אני כן חושב והייתי רוצה שיתייחסו אליהם כיצירה קלאסית. שני האלבומים הם אלבומים של המסע המוסיקלי שלי לאורך השנים, העשייה והעיסוק המוזיקלי שלי במגוון רחב של סגנונות, עם זה המוזיקה הקלאסית, מוסיקת עולם, ג'אז, פופ ,רוק, מוסיקה ברזילאית ועוד."

ניר הוא אמן נהדר שאני בטוח שאת שמו תתחילו לשמוע יותר ויותר בזמן הקרוב. האלבום החדש שלו זכה לביקורות טובות ואפילו נבחר לאלבום החודש של התכנית "ECHOES" ברדיו NPR האמריקאי המוערך.

לסיום אני שואל אותו על התכניות לעתיד הקרוב.

ניר: "בגדול השאיפה היא תמיד ליצור מוסיקה טובה (עוד ועוד אלבומים) ולהמשיך ולשתף פעולה עם אמנים בארץ וברחבי העולם. היום הכל נגיש ונוח ואני מוצא את עצמי מקליט הרבה בסטודיו הביתי שלי לאמנים ומפיקים מכל העולם מבלי לפגוש אותם, זה נהיה יותר ויותר פשוט ובמודעות של מוזיקאים ומפיקים שזה אפשרי ״להקליט מרחוק״ (remote recording) ולשלוח את הערוצים דרך הרשת.

רכישה של האלבום החדש:

http://itunes.apple.com/us/artist/yoed-nir/id475519967

רכישה פיזית:

http://www.cdbaby.com/Artist/YoedNir

הפייסבוק של יועד ניר:

http://www.facebook.com/yoednirmusic

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0