Homeהיום לפני

נדב נדלר חוגג יומולדת 46 לתום יורק

יום הולדת שמח לתומאס אדוארד יורק שהגיע בכבוד רב לגיל 46! לשמחתנו, הוא לא מת ממנת יתר בגיל 27. נהפוך הוא, בזכות וותק וכישרון נדיר, שהלך והתעצם עם השנים, הוא נכנס לחמישייה הפותחת (לפחות בעיני) של האמנים המשפיעים בכל הזמנים. אני לא מכיר הרבה אמנים שעברו התפתחות כל כך מעניינת כמו יורק. היחידים שעולים לי כרגע בראש הם חברי הביטלס, שבעשר וקצת שנים הפכו מנערי רוקנרול תמימים לחוקרי תודעה נועזים, תופעה שבאה לידי ביטוי כמובן במוסיקה חוצה גבולות וזמנים.

אם נתחיל את המסע מהשיר ״Creep”, ונמשיך במחוזות התודעה המורבידית של יורק עד לאלבומיו האחרונים, נגלה אוקיינוס של צלילים ורגשות שיסחוף אותנו כמו צונאמי שקט.
ב-2006 יורק הוציא לאור את אלבום הבכורה שלו, ׳The Eraser׳, שבעיני הוא אחד האלבומים המוצלחים בעשור האחרון. אני זוכר תקופה ארוכה מאוד שלא הצלחתי להפסיק לשמוע אותו. ׳The Eraser׳ הוא המשך ישיר למנלכוליה הפואטית של רדיוהד לצד ביטים חדשים ומקפיצים, וכמובן טקסט משובח.

00980693eaa1b0057a6dacae1d20b68b

בשנת 2009 הקים יורק את הסופרגרופ ׳Atoms For Peace׳ ביחד עם פלי, בסיסט ה׳רד הוט צ'ילי פפרז׳, ונייג'ל גודריץ', מי שהפיק את כל אלבומי רדיוהד. הלהקה הוקמה במקור על מנת לנגן את אלבום הסולו של יורק על במה, אך בהמשך נוצרו חומרים מוזיקליים חדשים, והלהקה הוציאה את אלבום הבכורה ׳Amok׳ ב-2013.

למעשה תום יורק חוגג יום הולדת כפול, שכן שחרר לאחרונה אלבום סולו נוסף בשם 'Tomorrow's Modern Boxes'. אני מוכרח להתוודות שלאחר שמיעה ראשונית אין לי הרבה דברים מרגשים להגיד על האלבום החדש. אני אומר זאת בצער רב, אך אין לדעת, דעתי יכולה להשתנות בהמשך. אני מעדיף להתמקד בכל מה שיורק נושא באמתחתו עד כה, ומבחינתי זה זהב טהור.

תום יורק הוא המשורר של העידן החדש, דיגיטלי ומנוכר, פונה ללבבות בודדים המתהלכים במתווה עירוני. היצירתיות שלו עולה על גדותיה וכך זה גם נשמע בשירתו הבכיינית והנוגה. הטקסטים מופשטים וסוריאליסטים, זורקים אותך בין מצבים ורגשות, מעמתים אותך לא פעם עם המעבר החד שבין ייאוש לאושר. בעין עצומה למחצה והשנייה פקוחה לגמרי, יורק מעניק משמעות לכל זה, לעולם הזה, לחיים האלה.

מזל טוב תום!

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0