Homeספיישלים

"הבלוז שייך לחוטאים"- תום יוגב על המוזיקה של החטא

"כל כומר ישמח להקשיב לך מתוודה על סיפור חייך. תוסיף לזה אקורדים של בלוז- והוא לא מוכן לשמוע מזה יותר".

הציטוט הזה של הבלוזיסט ג'ימי דאק הולמס (בתרגום חופשי מתוך The Hidden History of the Mississippi Blues) מראה לנו בדיוק מה הקשר בין בלוז וחטאים בתרבות של אזור הדלתא: הצדיקים שרים גוספל, החוטאים- שרים בלוז.

הבלוז- מוזיקה יצרית שבאה מהקרביים, שעוסקת בכל הג'יפה של המציאות היומיומית- הסקס והוויסקי, המכות והבגידות, הפך עם הזמן מיצירה שמדברת על חטאים, לחטא בפני עצמו. המגמה הזו משתקפת היטב בדמותו החידתית של ה Mississipi Marvel: ביום דמות מרכזית בכנסייה במיסיסיפי, ובלילה בלוזיסט שמוכן להקליט ולהתראיין רק בעילום שם. בפעמים הנדירות שהוא הופיע מול קהל ההופעה התקיימה מאחורי סדין, כדי שקהל מאמיניו האדוקים חלילה לא יזהה אותו.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=moRsdESBI_I]

הבלוז הוא מוזיקה של חוטאים. ומי הדמות המרכזית שתכליתה להסיט אותנו מדרך הישר ולגרום לנו לחטוא? נכון, השטן. אותו שטן שבלילה אחד שיחרט לנצח במיתולוגיה של המוזיקה האמריקאית, חתם עם הבלוזיסט רוברט ג'ונסון על עסקה במסגרתה נשמתו של ג'ונסון נמסרה לו תמורת יכולות מופלאות של נגינה על גיטרה. הצומת של כבישים 61 ו-49 בקלרקסדייל מיסיסיפי הוא הצומת בו על פי האמונה נחתמה העסקה ומהווה כיום מוקד עלייה לרגל לצלייני בלוז. מה שלא תמיד מספרים להם הוא שהצומת בקלרקסדייל חדש יחסית, והצומת המקורי בכלל נמצא במקום אחר. לא נורא, אנחנו לא נותנים לעובדות לבלבל אותנו.

967803_10202453490288687_1482361627_n

כמובן, לא כל בלוזיסט חטא בעסקאות עם השטן. רובם עסקו בחטאים יומיומיים הרבה יותר: למשל פוליגמיה, כמו בשיר הזה על נפלאותיהן של נשות קנזס סיטי:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=JD2PTU3Oi84]

או אלכוהוליזם, כמו בשיר הזה שבו ליטל וולטר מבכה את זוגתו שמכורה ל-Moonshine- סוג של וויסקי זול עשוי מתירס שהיה נפוץ מאוד בדרום ארצות הברית:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=edaKAaapG7I]

בחייו של כל בלוזיסט שמכבד את עצמו מגיע הרגע בו הוא קם בבוקר, ומגלה שזוגתו עזבה. אחרי כל החטאים שמנינו, זה באמת לא מפתיע אותנו. אבל יום כיפור הוא זמן למחילה, ולכן נזכיר רק שמרבית החבר'ה שעסקנו בהם פה היו אנשים שעבדו קשה והרוויחו מעט, והבלוז במקרים רבים היה מקור השמחה והנחמה היחיד שלהם. אז נא לא לשפוט בחומרה את אנשי המיסיסיפי- אם אתם הייתם עובדים 18 שעות ביום בכותנה, גם לכם כנראה היה מתפספס איזה חטא פה ושם.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=nDh_Fg4G0uE]

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0