Homeהולכים להופעהביקורת הופעה

מה הקשר בין ביונסה, טום וויטס ונעמי שמר?- גאיה על האחיות לוז

בשבחי הדו-וואפ העברי-

בימינו אנו, כולם מנסים להמציא את המוסיקה מחדש.

מכל עבר אני רואה עוד ועוד מוסיקאים נשאבים לעולם האלקטרוני של ביטים ממוחשבים, ופתאום כלי נגינה הם משהו שקונים בחנות של אפל.

יש בזה גם מן הטוב (ע"ע אקו וטיטו, הלפר) אך בתור בחורה שהיתה נותנת לא מעט כדי להיקלע אל תוך מכונת זמן שתשלח אותה הרחק אל ניו אורלינס של שנות ה-30, ולרקוד את עצמי לדעת במועדוני הסווינג הגדולים של התקופה, האחיות לוז הן מבחינתי נס קטן.

1

צילום: גאיה ס. טרטל

אני זוכרת היטב את הפעם הראשונה פה נתקלתי בבוסוול סיסטרס. חברה השמיעה לי את "קרייזי פיפול", והתאהבתי. אין ספק שהן הגדולות ביותר בתחומן.

מרתה, קוני והלוויטה (“וואט") בוסוול גדלו בניו אורלינס והתפרסמו בנעוריהן המוקדמים מהופעות ושידורים ברדיו, אך זכו להכרה לאומית כאשר עברו לניו-יורק בתחילת שנות ה-30 ועבדו עם מוסיקאים מפורסמים כגון גלן מילר ובני גודמן.

מה שייחד את האחיות היתה הצורה בה הן עיבדו שירים פופולריים, כמו האטה או האצה של הקצב במהלך השיר, שינויי סולם מז'וריים למינוריים, בניגוד לרוח התקופה, בה רוב מפיקי המוזיקה לחצו על אמנים לדבוק בקלאסיקה.

BoswellSP015

ופתאום, ממש כאן ליד הבית בעיר הקודש, מתפתחת לה סצנת סווינג מכובדת ומשגשגת. לא מפתיע ששורשי הסצנה הזאת, מקורם באקדמיה למוסיקה בירושלים, אם מדובר באחיות לוז ואם בבטי ברז (בשני ההרכבים מנגן הגיטריסט דותן כהן)

זוהי מוזיקה עשירה שדורשת הקפדה, דיוק, ידע רב ואהבה גדולה לסגנון.

2

צילום: גאיה ס. טרטל

ביום רביעי האחרון התקיימה הופעה של האחיות ברחבת תאטרון ירושלים במסגרת פסטיבל סוף הקיץ.

קהל אוהב להרגיש שמשקיעים בו, ואין ספק שזאת היתה חתיכת הפקה מושקעת.

מהתלבושות, שנראו כאילו יצאו מקולקציית הסתיו של המרדי גרא, דרך הוידאו ארט היפיפה בחסות צוות 'מג'דרה אייז', ועד לעיבודים המוקפדים והמדויקים, ריקוד הסווינג המפתיע וההפקה המוזיקלית של יובי גרשטיין(קולולוש) והאחיות עצמן.

3

צילום: גאיה ס. טרטל

4

צילום: גאיה ס. טרטל

האחיות לוז, הלא הן יפעת זיו, טליה אמזלג ושירה ז. כרמל, הן זמרות משכמן ומעלה. כששומעים את הביצועים שלהן, זה ברור שהן ישבו והקשיבו עשרות פעמים לכל תו וקול.

העיבודים מעניינים ועמוקים, ובחירת השרים גם היא מקורית למדי; נדמה כאילו כל שיר שהן יקחו ויעשו בו ככל העולה על רוחן פשוט ישתבח. הביצוע ל"אול דה סינגל ליידיז" של ביונסה משעשע ופלרטטני, כשהן שרות את "אייס קרים מן" של טום וויטס (גילוי נאות: הביצוע נולד כחלק מערב מחווה למר וויטס, בהפקתה של החתומה מטה, שנערך בצוללת הצהובה בתחילת השנה), אתה אומר לעצמך שטום וויטס יושב אי שם ומהנהן בראשו בהסכמה. וכן, מסתבר שהדו-וואפ עובד גם בעברית! “ג'ורג'יה אלבמה מיסיסיפי" שכתבה נעמי שמר ובמקור מבוצע ע"י שלישיית גשר הירקון, כאילו נכתב לקולות שלהן.

גם השירים המקוריים שנכתבו על ידי האחיות לא נופלים במאומה מהשירים המוכרים, ואפשר בהחלט לדמיין שנכתבו לפני יותר ממאה שנה.

http://www.youtube.com/watch?v=3Yk_tQccFFM

האזניים חוגגות למשמע כלי הנשיפה, ואם בהבדלי דורות מוזיקליים עסקינן, גם בעוד אלף שנה אעדיף לשמוע אצבעונים על ווש-בורד ונשיפות קלרינט על פני צליל שמיוצר על ידי מחשב.

5

צילום: גאיה ס. טרטל

COMMENTS

WORDPRESS: 3
DISQUS: 0