Homeספיישלים

נדב נדלר על ההיסטוריה של 'הליכת הירח'

Michael-Jackson-Dancing-Moonwalk

לפני 56 שנה נולד נסיך שלימים הוכתר כמלך, אלוף הפופ במשקל נוצה שכבש את העולם בלב כבד.

כיום, בעידן הראליטי, בוודאי נוכל למצוא עשרות אם לא מאות רקדנים ופרפורמרים מוכשרים שלמדו לזוז כמו מייקל ואף התעלו עליו (לפחות מבחינה טכנית). יחד עם זאת, מייקל עשה זאת קצת אחרת עם כמויות אדירות של כריזמה. מה היה באיש או יותר נכון בתופעה שגרם לכל כך הרבה אנשים לאבד את הראש מרוב הערצה? תחשבו על מייקל ג׳קסון הצעיר נכנס לתכנית ראליטי ושר את ׳בילי ג׳ין׳ ? מה היו אומרים עליו? שיש לו את ה-x פקטור ?

ישנה תיאוריה הטוענת כי גאונות באה עם מחיר או במילים אחרות: "אם אתה גאון כנראה שהילדות שלך לא הייתה קצפת ודובדבנים". הייתי רוצה להאמין שאין זה מן ההכרח, אך אין ספק שהעולם הרוויח מהשריטות והכאבים של ג׳קסון, האיש שביקש להיות פיטר פן, אך הפך לאמן המפורסם ביותר בעולם. על זה נאמר: ״אתה מתכנן תכניות ואלוהים צוחק״.

בשנת 1983 ג׳קסון השתתף בספיישל טלוויזיוני בערוץ NBC מול קהל חי, שם הפתיע את העולם בהופעת בכורה של הריקוד הנודע כ-Moonwalk. מייקל ריחף אחורנית על הבמה ובמספר שניות של וירטואוזיות חתם את גורלו, רגע קריטי בו הוא הפך מכוכב לסופרסטאר של עידן שלם.

http://youtu.be/W6jYjb8UUxU

אבל אם אתם מאמינים שג׳קסון המציא את ה–Moonwalk יש לי כמה הפתעות בשבילכם;

הניסיון לקבוע מי הממציא האמיתי של הליכת הירח הוא בלתי אפשרי, כמעט כמו הניסיון להתחקות אחר הממציא של ה״רוק אנד רול״. הכותב Shanna Freeman כתב על הליכת הירח: ״התוצר של יותר מ-70 שנות אבולוציית ריקוד״.

באמצע שנות ה-80, זמן קצר לאחר שג׳קסון פרץ עם הריקוד המפורסם, Cab Calloway, אחד הבדרנים השחורים האגדיים ממחצית שנות ה-20 נצפה מבצע את המהלך בהופעות במנהטן. במאמר שפורסם ב-1985 הוא נשאל אם אחד מנכדיו לימד אותו את הריקוד. הוא ענה: ״לעזאזל, ביצענו את הריקוד הזה עוד בשנות ה-30! רק אז הוא נקרא The Buzz back.״

חלק מהחומרים המצולמים של Calloway משנות ה-30 מראים עבודת רגליים מדהימה. בסרטונים הוא מבצע מהלכים רבים אשר ללא ספק ניתן לייחס לאבולוציה של הברייקדאנס והליכת הירח. אמנים נוספים מאותה תקופה גם השתמשו באשליית התנועה בעוד הם עומדים במקום, או את ההליכה אחורה-קדימה שיצרה את הקסם של הליכת ירח.


(הריקודים מתחילים ב: 2:35)

הסרטון הראשון שמציג רקדן מבצע הליכת ירח הדומה לריקוד המגונדר של ג׳קסון שייך ל- Bill Bailey. בסרטון הוא מבצע את המהלך כמעט 15 שניות, בניגוד לג׳קסון שביצע אותו במשך 5 שניות בלבד, אמנם הוא הוסיף חתימות אישיות לריקוד הכוללות תנועות ידיים וכתפיים.

נתונים ביוגרפיים והיסטוריים מצביעים על מקור ההשראה האמיתי של ג׳קסון ושמו: Shalamar או בשמו האמיתי: Jeffrey Daniel, אושיה מפורסמת באותה תקופה בקהילת ה- R&B/dance. ג׳פרי היה מזוהה עם ההליכה אחורנית שנקראה "The Backslide” לפני שהעבירה בירושה למייקל. מסתבר כי הריקוד המפורסם החליף שמות וגרסאות לאורך השנים. עפ״י ג׳פרי דניאל השם Moonwalk בכלל מתייחס לריקוד אחר בו הרקדן יוצר אשליה של חוסר גרביטציה בחלל וצעדיו נראים כמו הליכה על הירח. ג׳פרי מעולם לא לקח קרדיט על הריקוד שסיפח ג'קסון בטענה כי הוא נולד באופן טבעי מתוך התנועה הנוזלית של הברייקדאנס.

מסתבר שג׳קסון שמר על המהלך בשרוולו ובמכנסיו הדקים חודשים או שנים לפני שהחליט לפרוץ איתו החוצה. אחיו של ג׳קסון ג׳רמי טען כי כל מה שמייקל ביצע אותו ערב ברשת NBC היה אלתור מוחלט. הקרדיט של ג׳רמי עבור גאוניותו של מייקל היה גדול הרבה יותר מזה שמייקל נתן לעצמו. לעומת זאת, אחותו של ג׳קסון לה טויה טענה כי ה- Moonwalk היה ריקוד שילדים היו מבצעים ברחובות ואילו הגרסה של מייקל הגיעה מאוחר יותר. היא מספרת שלמייקל היה חבר בשם ג׳פרי דניאל שלימד אותו את הצעדים. ״כאשר הוא הופיע עם הריקוד, כולם חשבו שזה הדבר המופלא ביותר שהם ראו, אך הם לא ידעו שהריקוד כבר היה קיים בעולם״.

מייקל התקמצן מעט באוטוביוגרפיה שלו בנתינת קרדיט עבור הריקוד, אך הוא כן טורח לציין כי הריקוד הוא לא המצאה שלו. ״התאמנתי על הריקוד זמן מה״, הוא כותב ב- 1988, ״שלימים נקרא Moonwalker. ערב לפני ההקלטה ב-82' נחתה עלי התובנה שסוף סוף הגיע הזמן לבצע אותו בלייב. הריקוד כבר היה קיים ברחובות בזמן הזה, אבל שיפרתי אותו מעט. המהלך נולד כצעד בברייקדאנס אשר בוצע על ידי ילדים שחורים בפינות רחוב של הגטו. שלושה ילדים לימדו אותי את הריקוד, הם נתנו לי את הבסיס והתאמנתי עליו הרבה מאוד בפרטיות. כל שידעתי הוא שבגשר ל׳בילי ג׳ין׳ אני מתכנן ללכת אחורה וקדימה באותו הזמן, כמו הליכה על הירח״.

שלושת הילדים שג׳קסון מדבר עליהם הם ג׳פרי דניאל וחבריו. למעשה, דניאל היה 3 שנים מבוגר יותר מג׳קסון, שהיה אז בן 24, כך שקשה לשפוט אם התואר ״ילדים״ היה מונח של חיבה או ניסיון לחזק את מעמדו בעיני ילדי הגטו כביכול. מה שבטוח הוא שג׳קסון העריץ את דניאל. ״לא היה לי מושג באותה תקופה שבזמן שצפיתי בחמשת הג׳קסונים הם גם צפו בי״, אמר ג׳פרי דניאל בראיון טלוויזיוני. עוד הוא מספר: ״הופעתי בדיסנילנד ואנשים עשו הרבה רעש סביב הריקוד שלי. מייקל הגיע עם אחותו ג׳נט ונפגשנו מאחורי הקלעים בפעם הראשונה.״ כך התחילה חברות שהובילה לא רק לשיעורי Moonwalk, אלא גם לעבודת כוריאוגרפיה משותפת בקליפים “Bad" ו- "Smooth Criminal”.

הסרטון הטוב ביותר של Shalamar (ג׳פרי דניאל) מבצע את הליכת הירח לוקח אותנו לאנגליה שנת 1982 בתכנית " "Top Of The Pops…

בוודאי תהיתם כמו רבים על קנקנו של השם ״הליכת ירח״. ג׳קסון האמין שהריקוד יוצר אשליה של היכולת ללכת אחורה וקדימה בו זמנית, מה שנראה בעיני רוחו כהליכה על הירח, למרות שהתגובה הראשונית כאשר צופים בריקוד אינה: ״הי, תראו! הוא זז כמו ניל ארמסטרונג!״. אמנם, השם עשה את שלו מבחינה מסחרית בלשון המעטה. אין ספק שבענייני מיתוג ג׳קסון היה אלוף.

אולי הדבר ההזוי ביותר בכל הקשור להופעת הבכורה של ג׳קסון מלפני 31 שנה הוא התגובה הראשונית שלו: הרגשה של חוסר ביטחון ואכזבה. ג׳פרי דניאל מספר שהפעם ראשונה ששניהם עבדו על הריקוד הייתה ב-1980, אך ג׳קסון הופיע איתו בפומבי רק ב-1983. לאחר ההופעה הטלוויזיונית ג׳קסון ביקש את חוות דעתו של ג׳פרי. ג׳פרי שאל את ג׳קסון: ״מדוע חיכית כל כך הרבה זמן להופיע עם הריקוד?״ ג׳קסון ענה:״ועדיין הוא לא יצא כמו שצריך״. ג׳פרי היה המום מהתגובה. ״מדובר בהופעה שהיממה את כל העולם ולקחה את ג׳קסון לליגה אחרת לגמרי, והוא עדיין לא היה מרוצה. אי אפשר לדעת מה הלך בראשו באמת״.

באוטוביוגרפיה ג׳קסון מתאר את הסיבה לאכזבתו. התכנית הייתה לסיים את הליכת הירח, להסתובב סיבוב נקי וארוך ואז להיעצר על הבהונות במשך רגע ממושך. הוא לא הצליח להתייצב כפי שרצה והעצירה על הבהונות הייתה קצרה מדי. שימו לב בסרטון (בתחילת הפוסט) שישנה הרגשה שהוא נופל מהבהונות מהר מדי מבלי להתכוון לכך. כמובן שאף אחד לא שפט בזמנו את הסיבוב כטעות או ״פשלה״. ג׳קסון מספר על עצמו שהוא פרפקציוניסט ועל כך שהשקיע את כל כולו בלבצע את הריקוד באופן מושלם, או לפחות כפי שהתאמן עליו, לכן התקשה להכיל את המחמאות של כולם מאחורי הקלעים. יחד עם זאת ולמרות תחושת הכישלון הוא ידע שזה אחד הרגעים השמחים בחייו.

יום למחרת ההופעה פרד אסטר התקשר לג׳קסון והרעיף עליו שבחים: ״הפלת את כולם אתמול, אתה רקדן בלתי רגיל. אני בדיוק כמוך, נהגתי להרשים את הקהל עם המקל שלי״. ג׳קסון מספר:״ זו הייתה המחמאה הגדולה ביותר שקיבלתי בחיי, והיחידה שבאמת רציתי להאמין בה. בהמשך פרד אסטר הזמין אותי לביתו והמשיך לתת לי מחמאות עד שממש הסמקתי. הוא עבר איתי ביחד על ההופעה של 'Billie Jean', צעד אחר צעד. Hermes Pan, הכוריאוגרף של אסטר הצטרף לפגישה מאוחר יותר ולימדתי אותו את הליכת הירח״.

ולסיום עוד השראות של ג׳קסון לצעדים וכוריאוגרפיה של הקליפ "Smooth Criminal"…

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0