Homeשבוע שיתופי פעולה חלק שני

המפגש האחרון

המפגש האחרון

קשה לנסות לדמיין את עוצמת פעימות ליבה של ג'וני מיטשל, כאשר ענתה לטלפון המצלצל ובצידו האחר של הקו נשמע קולו של צ'ארלס מינגוס. הוא סיפר לה כי כתב מספר לחנים חדשים במיוחד בשבילה, ומעוניין להפגש איתה, ולהעניק לה אותם. הוא הזמין אותה לניו-יורק והיא נענתה בחיוב ללא השתהות.

http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/t1.0-0/q65/c0.12.799.400/s720x720/1555514_786714338010565_1683475154_n.jpg

הם מעולם לא נפגשו פנים מול פנים לפני-כן ובמבטה הבחינה כיצד פניו מתמלאים בשובבות שמחה למראה פניה. היא התרגשה מהמפגש, אך יותר מכך הייתה סקרנית. לא בכל יום את מקבלת הזמנה מאחד המלחינים, המוסיקאים המוערכים והמשפיעים במאה העשרים, לשתף פעולה. במיוחד כאשר הינכם מגיעים מעולמות מעט שונים. הוא ג'אזיסט ואשף המוסיקה השחורה. ואת הינך חמושה בגיטרה אקוסטית וקול צלול כמעיין בוקע מגרונך.

היא חשה כעומדת על שפת הנהר וקצות אצבעות רגלה מרחפות מעל המים בקשתית, נוגעות כמעט. ולפתע מגיע צ'ארלס ודוחף אותה לבפנים:"תשחי או תטבעי!" הוא מפציר בה בעוד הוא מצחקק על חתירת הכלב הכושלת של ג'וני במימי המוזיקה השחורה. כזה הוא צ'ארלס, אסרטיבי ונוקשה. נוקשה כמו שריריו החולים. גופו הענק נחלש עד שאיננו עוד מסוגל לאחוז בקונטרבס ולא נשאר לו עוד הרבה זמן לחיות. ג'וני צריכה ללמוד מהר כיצד לשחות. היא תנסה לרצות את צ'ארלס אך גם להשאר נאמנה לעצמה. היא תנסה ליצור משהו אישי והדדי. כמעט שלא ניתן לתיאור. אך יהיה עליה לעבוד מהר אם ברצונה שצ'ארלי יספיק לשמוע את האלבום במלואו. בסוף הוא אכן שמע כמעט את כולו, חוץ מהקטע איתו הוא נפתח שלדעת ג'וני היה מעלה חיוך על פניו…

http://www.youtube.com/watch?v=1vbPEFb4OVg

צ'ארלס מינגוס נפטר ב-5 בינואר 1979 במקסיקו, שם בילה את השבועות האחרונים בחייו המרתקים מלאי המוסיקה. לבקשתו גuפתו נשרפה ביום שלמחרת ואפרו פוזר במקורותיו של נהר הגאנגס שבהודו. את התקליט שנושא את שמו הוא לא הספיק לראות על מדפי החנויות. אך אין ספק שהוא היה בר-מזל. את התווים האחרונים שלו מלווים הקלידן הרבי הנקוק, הנשפן ווין שורטר והבסיסט העולה ג'קו פסטוריוס ויחד עם ג'וני מיטשל חולקים כבוד למי שמהווה השראה לכל-כך הרבה יוצרים, ויצירתו הינה גם הוויתו. מי שמכיר את השם, לא יטעה כאשר ישמע אותו- מינגוס.

http://www.youtube.com/watch?v=sxa_pTonHJs

את האלבום בוחרת ג'וני לסיים בשיר אשכבה שנכתב בצורה ספונטנית ע"י מינגוס לאחר ששמע על פטירתו של הסקסופוניסט לסטר יאנג ב-1959. הלחן goodby pory pie hat הפך לסטנדרט פופולרי וזכה לעשרות ואולי אף מאות עיבודים ומחוות. ג'וני חיברה לו מילים וקשרה את סיפורם של שני המוסיקאים השחורים יחדיו. אני חושב שיש בכך משהו מעט מצמרר ששיר אשכבה שכתבת, הופך לשיר האשכבה המלווה את פטירתך.

6a00d8341c5ced53ef019affb709f9970c-400wi

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0