Homeמורדיסדרת השנים- 1976

'מורדי בא ברע' כותב על כסף קטן

מורדי: ב1976 טום וייטס התארח באחת מתכניות הבידור בארה"ב וסיפק כמה רגעי קסם כמו שרק הוא יודע. כחלק מקידום האלבום Small change הוא ניגן באולפן את The piano has been drinking, שיר שמסביר למה כולם שיכורים וגמורים ובעצם הוא היחיד שנורמלי, ובאמצע הראיון תוך שהוא זרוק על הספה הוא שולף משקה. המארח זרק לו הערה שזה די מוזר לראות אורח בתכנית עם בקבוק לפניו. על זה וייטס ענה בנונשלנטיות אופיינית "I rather then see a bottle in front of me and not a frontal in the bottom of me. קשה להתווכח עם אמת אבסולוטית כשנתקלים באחת כזו.

וייטס של שנת 1976 היה על פרשת דרכים בין הגעגועים למרת'ה ורוזי, ובין דג החרב הטרומבוני שיגיע בתחילת העשור הבא. יכול להיות שהוא לא ידע זאת בזמנו, אבל בפרספקטיבה עכשווית ברור שבשנים ההן הוא השיל מעליו את עור התמימות והנאיביות ועיצב את הקול הייחודי שלו איתו הוא כובש לבבות ובמות מאז ועד עכשיו. וכשאני אומר "קול" אני לא מתכוון במובן הפיזי, למרות שגם את גוון הקול הוא שיפץ אז כדי להידמות למודל החיקוי שלו – לואי ארמסטרונג. הרבה סיגריות והרבה וויסקי עלולים להיות המנתח הכי מוכשר כשאתה רוצה קול של אחד שראה בחייו דבר או שניים.

מה שבולט במיוחד בתקופת ,Small change ובא לידי ביטוי גם בהופעות הטלוויזיוניות שלו, הוא שוייטס נכנס לדמות הג'אנקית לחלוטין ולא תחם אותה לאולפן בלבד. וכדי לעשות את זה דרוש כישרון משחק מסוים, ולמזלו הוא זכה בטונות מהכישרון הזה. זה לא מקרי שלאורך השנים הוא השתתף בכל מיני סרטים שונים ומשונים. את יכולת המשחק האדירה שלו הוא מימש באלבום כך שמרגע שהוא מתחיל ועד שהוא שמסתיים אנחנו הולכים איתו למקומות בהם החוקים עובדים קצת אחרת. יש כאן עדיין את הבלדות הרגישות שמאפיינות את וייטס לאורך השנים, רק שהפעם כבר נוסף להן קורטוב של זוהמה מהביוב.

ולצד הבלדות יש גם את הג'אז שהלך ותפס נפח גדול יותר בעבודה שלו. Step right up למשל הוא שיר מצוין שמראה שייטס יכול היה להיות זמר ג'אז לא רע בכלל אם רק היה חושק בכך. אבל האזנה שלמה ל-Small change מגלה שטום לא ידע בדיוק מה הוא רוצה וניסה כיוונים שונים, כך שהתוצאה היא אלבום קצת מפוזר אבל כזה שמורכב משירים יפים במיוחד.אלה היו זמנים בהם הוא לא לגמרי היה סגור על עצמו, ולכו תדעו, אולי גם היה שם קצת בלבול, אבל גם במצב כזה ברור שעדיף לשתות את הבלוז בחיבוק מאשר לקבל אותו בדלת האחורית.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0