Homeשבוע אלבומי בכורה חלק ג

שי על אלבום הבכורה של ג'ון מקלאכלין

שי: באופן שלא מובן לי, EXTRAPOLATION- אלבומו הראשון של הגיטריסט ג'ון מקלאכלין שיצא ב-1969, חמק מאוזניי זמן רב, עד שלאחרונה אימצתי המלצה של חבר להאזין לו. אציין כי אינני מעריץ גדול של פיוז'ן והרכביו, כמו ה"מאהבישנו אורקסטרה" בהנהגתו של מקלאכלין משנות השבעים. הם תמיד הרגישו לי מצופים ברומנטיזציה מיותרת וממלואים בפאתוס שעולה על גדותיו. אבל שוב….זה אני. ואולי עקב כך נתתי לאלבום הנפלא הזה לחמוק ממני או שאני חמקתי ממנו, כאשר למעשה כל מה שלא מצאתי ב"מאהבישנו" נמצא ב-EXTRAPOLATION, מינוס כל השאר.

אחרי האזנה של כמה דקות ניתן להבין למה מיילס דיוויס הזמין את מקלאכלין להיות חלק מהאנסמבל שאיתו הוא יקליט את IN A SILENT WAY  מ-1969 ואת BITCHES BREW שיצא שנה אחריו. בעוד דייויס חיפש סאונד חדש מקלאכלין היה האיש הנכון בסביבה. הוא אמנם בא מהג'אז אבל הסאונד שלו איננו דומה כלל לגיטריסטים אחרים בג'אז. בניגוד לסאונד השמן והעמום של גיטרות הנפח, הסאונד שלו רזה וחד, מעט מלוכלך. סאונד שדומה יותר לרוק מאשר לג'אז.

http://www.youtube.com/watch?v=vJzgzoEV1kg

הרביעייה באלבום כוללת, חוץ ממקלאכלין שגם אחראי על כתיבת כל עשרת הקטעים הנפלאים באלבום, עוד שלושה נגנים צעירים שכמו הגיטריסט האנגלי גם הם ניצבו בתחילת דרכם. הסקסופוניסט הנפלא ג'ון סורמן שמדלג בכישרון רב בין סקסופון הסופרן לבריטון מרבה לתפוס את קדמת הבמה ומפגין בטקט מושלם את המנעד ההבעתי הרחב שלו. המתופף טוני אוקסלי ברגישות רבה מבין את הצליל הייחודי שמקלאכלין מחפש ויודע לתת את הדגשים הנכונים. ונגן הקונטרבס, בריאן אודג'רס, שבעיניי מהווה את עמוד השדרה היציב של האלבום הזה ומתבלט במיקס הכללי בצורה יוצאת דופן עד שלפעמים ההרגשה היא כאילו הוא מנהיג את ההרכב. הוא היחיד מבין הארבעה שהקריירה המוסיקלית שלו לא צמחה לממדים הראויים ועל כך אני מתבאס קלות.

 מקלאכלין בעזרת הרכבו מצליח למזוג בצורה נבונה את כל הטוב שבו לתוך האלבום המרתק הזה. הוא מביא לכאן את אהבתו לג'אז ורוק שתזכיר לרגעים מסויימים את הג'אמים החלליים של הגריטפול דד וגם את זיקתו הרבה למוסיקת עולם בה עוד יעמיק יחד עם ההרכב "שאקטי" במהלך שנות השבעים המאוחרות. ולמרות הגיוון הרב שיש באלבום הוא מרגיש כמו מקשה אחת ולפרקים הקטעים מתמזגים בין עצמם כאשר סופו של קטע אחד מתחבר עם תחילתו של הבא כמו שלמדנו לשמוע באלבומיהם של  להקות פרוגרסיב. לכן, מן הראוי יהיה לשמוע אותו מתחילתו ועד סופו. תהנו.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0