Homeשבוע סופרגרופס בקולומבוס

שי על הסופרגרופס של קנטרברי

שי: אם יש סצנה מוסיקלית אותה אני מחבב במיוחד, הרי שזו הסצנה שפעלה בקנטרברי, אנגליה מאמצע שנות השישים עד אמצע שנות השבעים. קשה לי לחשוב על עוד כזה ריכוז במקום וזמן של יצירתיות מוסיקלית ופוריות אמנותית שמתאפיינת בצליל כל-כך יחודי כמו זו שיצאה ממחוזות קנטרברי בשנים ההן. ליבה של המוסיקה הקנטרברית היה מספר לא גדול של נגנים אשר שיתוף הפעולה ביניהם הצמיח כמה וכמה הרכבים. נצטרך לא מעט קווים ופיתולים על מנת להסביר את אילן היוחסין של סצנת הקנטרברי וחילופי התפקידים בין ההרכבים, אלו שצמחו מתוך או אלו שהתפרקו לכזה וכזה, אבל בגדול הייתי אומר שזו סצנה שהיא כולה סופר-גרופ.

ההרכב שמהווה את ספינת האם של המוסיקה בקנטרברי כאשר כל מי שהיה חבר בו לקח חלק מרכזי בסצנה הוא הווילד פלאוורס. זהו הרכב זמני שאף פעם לא הוציא אלבום רשמי ויחסית לאורך חייו הקצר (שנתיים וחצי) התחלפו בו הרבה נגנים, ביניהם רוברט וויאט, הבסיסט יו הופר, הזמר קווין איירס, הקלידן דויד סינקלר, בן דודו ריצ'רד סינקלר, פאי הסטינג, המתופף ריצ'רד קולן והגיטריסט בריאן הופר אחיו של יו. ברוח התקופה הם יצרו מוסיקה פופית פסיכדלית שמושפעת כמובן מהביטלס וכל מה שסבב אותם באותם הימים.

מהווילד פלאוורס צמחו שני ההרכבים שיהוו את עמוד השדרה של קנטרברי. הראשון הוא סופט משין שהוקמה ע"י וויאט ואיירס יחד עם דיויד אלן שיקים בהמשך את גונג, עוד הרכב חשוב בקנטרברי, והקלידן מייק רטלידג'. סופט מאשין שהחלו בקו דומה לווילד פלאוורס נטו במהרה לדרכים יותר ג'אזיות במיוחד לאחר עזיבתם של אלן ואיירס ועם כניסתם של יו הופר והנשפן אלטון דין. בשנות השבעים לאחר עזיבתו של וויאט אימץ ההרכב את סאונד הפיוז'ן ונהיה לאחד החשובים בז'אנר.

מהצד השני יש לנו את קרוואן (אשר גלגולם האחרון מגיע להופעה בארץ בקרוב), הרכב שהוקם ע"י הדודנים סינקלר, הסטינג וקולן. קרוואן הציגו פן יותר מלודי ונטו לכיוון הרוק המתקדם שצמח באותם שנים באנגליה. היצירה שלהם מגיעה מהפולקלור האנגלי גם בניחוח המוסיקלי וגם בתוכן. גם פה ההרכב חווה לא מעט שינויים בשותפיו ולמעשה היחיד שנשאר מההרכב המקורי עד היום הוא הסטינג.

מתוך שני ההרכבים האלה צמחו עוד שורשים ובתוכם השתלבו נגנים מהרכבים אחרים כאשר כל שינוי כזה משך כל אחד מהם לכיוונים קצת שונים. הנגנים שנטשו או ננטשו הקימו הרכבים אחרים בעלי אופי חדש וחזון נוסף שהשתלב במרקם הקנטרברי. אם אלה גונג שציינתי, ההרכב של דיויד אלן שיצרו מוסיקה פסיכדלית ותיאטרלית, או המאצ'ינג מול שוויאט הקים לאחר שנזרק מסופט משין כאשר הם חתכו לכיוון הפיוז'ן.

ההרכב שמהווה בעיניי את הסיכום של הסצנה הוא האטפילד אנד דה נורת', שיותר מכל הרכב הוא הסופר-גרופ של קנטרברי. חבריו הם הגיטריסט פיל מילר מהמאצ'ינג מול(גיטריסט לא מוערך דיו לפי דעתי), אחיו של פיל, הקלידן סטיב מילר שניגן בקרוואן , המתופף פייפ פייל(pyle) שבא מגונג וריצ'רד סינקלר שהיה בווילד פלאוורס ובקרוואן. הארבעה הצליחו בשני האלבומים שהוציאו, לרכז לצלילם את כל הטוב שבקטנרברי, אם זה הג'אזיות האקספרמנטלית של סופט משין או המלודיות והפרוגרסיביות של קרוואן, ואפילו קצת מהפופיות הפסיכדלית של הווילד פלווארס.

http://www.youtube.com/watch?v=N0OBtb1ozqQ

http://www.youtube.com/watch?v=IyIMNhu4_OU

http://www.youtube.com/watch?v=b3IKylMj9sI

ולסיום, צילום של האטפילד בתחילת דרכם מארחים את החבר רוברט וויאט בימיו האחרונים כהולך רגל-

http://www.youtube.com/watch?v=kaTM2fetllU

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0