Homeשבוע סופרגרופס בקולומבוס

תומר על מלך הסופרגרופס הבלתי מעורער

תומר: לפעמים אתה כל כך גדול ומפוצץ כשרון, שרוב הסיכויים שתצליח במה שתעשה ולאן שתלך. אצל חלק מהאנשים זה לפעמים ההבדל הדק בין להיות בטופ כל הזמן, או להיות עוד אופנה חולפת של מוזיקה, וכמו מסטיק – כשיגמר הטעם – יזרקו ואז פשוט ישכחו ממך. כשמדובר בסופרגרופס למיניהן – זה נורא טריקי. הכשרון והרצון שם, אבל לפעמים זה פשוט לא זה. אצל אריק קלפטון זה תמיד זה. קלפטון לבד הוא סופרגרופ, אז אם נצרף לו עוד כמה אמנים מעולים – השמחה רק תגדל.

קלפטון

קלפטון מחזיק בארסנל של לא מעט הרכבים, סגנונות, ובעיקר – מוזיקה משובחת ואלמותית. הילד, שקיבל גיטרה בגיל 13, והכיר אותה לעומק לבדו, עומד להפוך תוך כמה שנים לאחד הגיטריסטים המסקרנים ביותר שיש.

קלפטון התפרסם לראשונה כשהיה חלק מהרכב שנקרא "The Yardbirds"  בשנת 1963. בשלב בו קלפטון היה בלהקה, המושג "סופרגרופ" לא תפס לגביה, וקלפטון היה די לבד מבחינת שמות גדולים. רק שנתיים מאוחר יותר, לאחר שיעזוב, כי ההרכב פנה למקום הרבה יותר פופי ומסחרי מאשר הבלוז שקלפטון ייחל לו, יגיעו השמות הגדולים, הלא הם ג'ף בק וג'ימי פייג',  והמושג יתחיל להפוך לרלוונטי.

מה עשה אלוהים לאחר ציפורי החצר? לא הרבה. רק הקים את אחד מהרכבי הפסיכדליה-בלוז הכי טובים בעולם! סופר טריו מדהים, שכלל את ג'ק ברוס וג'ינג'ר בייקר, שכל מילה נוספת עליהם מיותרת. "Cream" הפכה מהר מאוד לשם דבר בעולם המוזיקה שרק התפתח. הטריו, שהיה התשובה הבריטית לטריו של הנדריקס, נתן פייט לא רע במאבק. אבל גם ימי ההרכב הזה היו ספורים, וקלפטון החליט לתת לגיטרה שלו לדבר במקום אחר, לאחר חילוקי דעות ומתח בהרכב.

http://www.youtube.com/watch?v=pkae0-TgrRU

אנשים כמו קלפטון לא יכולים שלא ליצור, ולאחר שקצפת התפרקה, וקלפטון פלירטט קצת עם הביטלס, חזר הבחור לנגן עם הרכב "קבוע", והקים את "Blind Faith" יחד עם ג'ינג'ר בייקר, ריק גרץ' וסטיבי ווינווד מטראפיק המעולים. ההרכב הוציא אלבום אחד, אבל איזה אלבום… מעבר לקטעים הארוכים, הבלוז והפסיכדליה – אי אפשר להתעלם מעטיפת האלבום המטרידה.  גם הרכב העל הזה לא האריך ימים, ולאחר ההתנסות הזאת – קלפטון היה קצת עייף, ופנה ליצירת אלבום הסולו הראשון שלו.

http://www.youtube.com/watch?v=1v-PvZFvwbM

בין בליינד פיית' לאלבום הסולו, הכיר קלפטון את דילייני ברמלט – האמריקאי, שבין היתר יהיה זה שיעודד את קלפטון לנסות קצת לבד. השניים ניגנו יחד, ומהר מאוד הפכו לחברים טובים.  המפגש הזה, עם אותו דילייני, יוביל להרכב שנקרא "Derek & the Dominos". סיפור בוידקלפטוןהאריסון המפורסם, ג'ים גורדון המתופף הפסיכופת, דווין אולמן שבא עם הסלייד גיטרה המושלם, המקום היותר בוגר של כולם – כל אלה ועוד תרמו ליופי ולקסם של אחד האלבומים היותר מושלמים שזכיתי לשמוע. כמו עם הרכביו הקודמים, גם ההרכב הזה לא החזיק מעמד, והפעם – לא מהסיבות הנכונות. בזמן הקלטת האלבום מת ג'ימי הנדריקס, אחד מאליליו של קלפטון, מוות שהשפיע על כל עולם המוזיקה ועל קלפטון בפרט. דווין אולמן נהרג בתאונת אופנוע, ובנוסף לשני האסונות המוקדמים מדי האלבום זכה לבקורות פושרות.                                                                                                                                             ההרכב יצא לסיבוב הופעות בארה"ב, סיבוב שבו קלפטון יהיה או מסטול או שיכור או גם וגם, המתח בין חברי הלהקה יגבר, וג'ים גורדון יתגלה כחולה נפש לא מאובחן שסופו לרצוח את אימו ולשהות בבית משוגעים, בו הוא נמצא, וכנראה מתופף לעצמו עד היום.

http://www.youtube.com/watch?v=VqedqCAn6VY

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0