Homeשבוע אינדי בקולומבוס

עוזי על קונספירציות ועל רדיוהד

עוזי:

בשבוע אינדי ישראלי כבר סיפרתי לכם כמה אני שונא להסתבך עם טרמינולוגיה של מוזיקה ודיברתי קצת על כמה המונח אינדי התרחק בעצם ממה שהוא היה במקור – מוזיקה שהוקלטה באמצעים דלים, בלי הפקות מפוארות ובלי החליפות – אותם פקידים, מנהלים או אפילו מפיקים שיושבים באולפני ההקלטה עם משקפי שמש ומחייכים כשהם שומעים צלילים שיכולים להתרגם לצלילי קופה רושמת.

01 and 10

כשקולומבוס כותב בסוגריים ליד אינדי – מוזיקה שהוקלטה עצמאית, אני מניח שהוא התכוון למוזיקה שהוקלטה בבית במקום באולפן או למוזיקה שהוקלטה באולפן אך ללא חוזה חתום בחברת תקליטים. שתי הדרכים הם בעצם דרך לקבל קצת עצמאות וחופש יצירה. בדרך כלל כשאני קם מתרדמת הכתיבה שלי אני כותב על רדיוהד כדי לחמם את האצבעות ולהכנס לקצב כתיבה וגם הפעם אין לי שום כוונה לחרוג ממנהגי. שני האלבומים שאני הכי אוהב של רדיוהד בעצם היו אלבומי אינדי. אוקיי קומפיוטר הוקלט מחוץ לאולפן באולפן מאולתר שהוקם בטירה בבריטניה בעוד שבין הקשתות (IN RAINBOWS) הוקלט גם כן בטירה אך ללא חברת תקליטים וגם הופץ בתחילה ללא אחת. מכיוון שכתבתי על אוקיי לא מזמן, אני אתמקד בעיקר באין ריינבואז אבל יש גם תיאורית קונספירציה בסוף, הכוללת את שני האלבומים והקשר ביניהם.

אין ריינבואז יצא ב-2007, אחרי ארבע שנות שתיקה, הוא יצא באופן פתאומי, ללא הודעה מוקדמת (ד"ש לביונסה) והוצע למכירה עשרה ימים מראש להורדה בעבור כל סכום שהקונה יהיה מוכן לשלם (גם חינם זה בסדר) או במהדורה סופר מיוחדת הכוללת את ההורדה. הקונספט התקדימי הזה עורר גלים בעולם המוזיקה, מדובר בימים בהם המאבק בין חברות התקליטים לבין הפיראטים למיניהם היה בשיאו וחברות התקליטים עדין היו רחוקות מלהרים ידיים. המחשבה שאמן יציע את המוזיקה שלו בחינם באופן חוקי העבירה חלחלה ורעד בכל מנהלי חברות התקליטים ואין ספק שרדיוהד לא היו יכולים לעשות את זה אלמלא היו להקה ללא חוזה. מבחינה כלכלית מדובר בהצלחה אדירה, המכירות המוקדמות של האלבום הכניסו לרדיוהד יותר כסף מאשר כלל ההכנסות מהאלבום שקדם לו והפעם הם לא היו צריכים לחלוק את עושרם עם חברת התקליטים.

על אף שהאלבום הופק והוקלט עצמאית, מבחינה מוזיקלית דווקא אין חידוש גדול, מדובר בהמשך ישיר לאוקיי קומפיוטר אחרי שלושה אלבומים קצת יותר נסיוניים.
ועכשיו לקונספירציה: יש אנשים ברחבי האינטרנט שמוכנים להשבע שמדובר בתוכנית על של רדיוהד שהקליטו את האלבום במיוחד כדי שיתאים לאוקיי קומפיוטר ויתכתב איתו מבלי שאף אחד ישים לב. הספרה העומדת בעין הקונספירציה היא 10 – או יותר נכון הקוד הבינארי 10 או 01 כאשר אוקיי מיוצג על ידי הספרות 01 (האלבום הראשון) ואין ריינבואז מיוצג על ידי הספרות 10. כמה עובדות שתומכות בתיאוריה: 10 שנים הפרידו בין שני האלבומים. אין ריינבואז(10) יצא ב10.10, בהודעה מוקדמת של עשרה ימים וקדמו להוצאתו עשר הודעות משונות שבהן היה דגש על האות X – הספרה עשר בספירה הרומית. 10 אותיות מרכיבות את שמות שני האלבומים (קדימה, תספרו). בתחתית העטיפה של האלבום 10 שם הלהקה מופיע כ RAD 10 HEAD.
אתם מוזמנים לשפוט בעצמכם – זו רשימת השירים של האלבום הכפול, מומלץ לעשות קרוספייד של 10 (אלא מה) שניות בין השירים:
1. Airbag (OK Computer)
2. 15 Step (In Rainbows)
3. Paranoid Android (OK Computer)
4. Bodysnatchers (In Rainbows)
5. Subterranean Homesick Alien (OK Computer)
6. Nude (In Rainbows)
7. Exit Music (For A Film) (OK Computer)
8. Weird Fishes/Arpeggi (In Rainbows)
9. Let Down (OK Computer)
10. All I Need (In Rainbows)
11. Karma Police (OK Computer)
12. Fitter Happier (OK Computer)
13. Faust Arp (In Rainbows)
14. Electioneering (OK Computer)
15. Reckoner (In Rainbows)
16. Climbing Up The Walls (OK Computer)
17. House Of Cards (In Rainbows)
18. No Surprises (OK Computer)
19. Jigsaw Falling Into Place (In Rainbows)
20. Lucky (OK Computer)
21. Videotape (In Rainbows)
22. The Tourist (OK Computer)

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0