שמעו, אני יודע שב

שמעו, אני יודע שבדרך כלל הוא בא לכם רע ואני לא יכול להבטיח שהפעם זה יהיה אחרת. אני כן יכול להגיד לכם שאותי הוא תפס הפעם.
מורדי:
גיל עשרים. העולם עדיין צבוע בשחור ולבן, בלי אפור, ובטח שלא עשרות גוונים ממנו. שחור ולבן, טוב ורע, אור מול חושך, הכל או כלום. מבלים יחד, סרט בקולנוע, ארוחת ערב, ישנים יחד. כולנו היינו שם, כולנו מכירים את זה. ואז פתאום יש אוויר באמצע, חומה בלתי נראית מפרידה בין שני אנשים שלפני רגע היו הכי קרובים בעולם. מילים הן לא יותר מאנרגיה מבוזבזת במצב שכזה. כי כדי להרגיש את העולם שלך מתנדנד על סף התהום לא צריך מילים, רק להסתכל בעיניים ולא לראות את מה שהיה שם עד לפני כמה רגעים.

אומרים שמילים יכולות להרוג, ששומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו. קשה להפריז בעוצמתן של מילים, ועדיין, באופן אישי תמיד העדפתי את אלה שגורמים לך להרגיש ולחשוב משהו בדרך האילמת. מוזיקה ואהבה קרובות בהרבה ממה שנדמה בתחילה, ובשני המקרים הדבר המרכזי הוא איך זה גורם לך להרגיש. כששומעים מוזיקה רוצים שהיא תזיז משהו בפנים. אותי לא מעניין שהזמר יגיד לי שהלב שלו שבור ושאני אצטרך להזדהות איתו. תעביר את התחושה, תדמם לי דרך הרמקולים. תזרוק עלי את השברים, תחפור בקצות העצבים עם אולר חלוד. או בקיצור, אל תספר לי! תעביר אותי באותו המסלול! קח אותי איתך במסלול הייסורים, המלנכוליה והכאב. מהבחינה הזאת, עבורי, לא היה ולא יהיה תחליף לג'אז. כי יש שם, בג'אז, אנשים עם רעיונות שמגרדים את העננים, עם מוחות קודחים, עם אינטליגנציה רגשית יוצאת מגדר הרגיל, ואת כל העולם הפנימי הם מביאים לידי ביטוי דרך תוים, דרך צלילים. תחשבו לרגע מה זה אומר שאדם כמו מיילס דייוויס מוציא את המהות שלו, את כל המחשבות שלו ואת כל מי שהוא דרך חצוצרה אחת צרה. שארט בלייקי, אחד המתופפים הגדולים בהסטוריה, מעביר דרך קצב התיפוף שלו את ניסיונות העבר, האכזבות, וגם את התקוות שלו. והכל תחת ניצוחו של סקסופוניסט העל קנונבול אדרלי.

בשנת 1958, השנה בה Somethin' else הוקלט, מיילס דיוויס כבר כמעט שלא תפקד כ-Sideman, אבל לפעמים להיות האיש המרכזי הוא לא העיקר, בטח לא כשאתה חלק ממשהו גדול כל-כך.
אם אתם שואלים אותי מה לשמוע באמצע הסופה המשוגעת הזאת, אני לא אגיד לכם. אני לא מאמין במילים. ואם גם אתם לא, הרי שזה בלתי נמנע שבסופו של דבר ניפגש באותו המקום.

האלבום המלא:

תגובות

וורדפרס: 0
DISQUS: 0