Homeשבוע אפריקה חלק בכותבים אורחים

פוסט אורח של דוד שפיר מהבלוג "מוזיקה להתעכב עליה"

ממשיכים בשבוע האפריקאי שלנו בקולומבוס, והיום יש לנו אורח מיוחד. דוד שפיר, מי שמפעיל את הבלוג המצוין Undistracted Listening – מוזיקה להתעכב עליה ,כותב במיוחד לקולומבוס על אחד האלבומים האפריקאים האהובים עליו…
דוד:
בין שלל זרמים מוזיקליים שמגיעים אלינו מאפריקה, אלה של אתיופיה אהובים עלי ביותר. זאת מסורת מוזיקלית ותיקה ועשירה מאוד, שמשנות השישים מקיימת דיאלוג מתמשך עם המערב. זה התחיל מהשפעת המערב על המוזיקה האתיופית המודרנית, והתפתח למשהו הדדי יותר. בעשור וחצי האחרון הדיאלוג הזה בא לידי ביטוי בשיתופי פעולה מעניינים מאוד בין מוזיקאים אתיופיים למערביים.

האלבום שאני רוצה לכתוב עליו כאן הוא אלבום אתיו-מערבי שאני אוהב במיוחד. הוא ממחיש את העושר שיש למוזיקה אתיופית להציע, ובכלל יופי של שער כניסה לעולם הזה. שם האלבום הוא Mesgana Ethiopia, הוא הוקלט בהופעה חיה ב- 2009, ובמרכזו עומד זוג – בעל ואשה – ג'יג'י (Gigi, אג`יגאיהו שיבאבו בשמה המלא) וביל לאסוול (Bill Laswell).

http://www.youtube.com/watch?v=ff50z_DPQqw

ג'יג'י היא, ככל הנראה, הזמרת האתיופית המוכרת ביותר בעולם היום. היא גדלה על מוזיקה מסורתית, לאחר מכן עברה לאדיס-אבבה, שם נחשפה למוזיקה אתיופית מודרנית, חיה כמה שנים בקניה וכיום חיה בארה"ב. את כל המטען המוזיקלי העשיר הזה, יחד עם יכולות ווקאליות יוצאות מן הכלל היא מביאה לתוך המוזיקה שלה. בנוסף היא גם מביאה את המילים והלחנים של רוב השירים כאן (חלקם מאלבומים קודמים שלה במקור).

מהצד המערבי מגיע ההרכב Material. הרכב משתנה, שנוסד ב-1979 על ידי ביל לאסוול, בסיסט, מפיק, ומוזיקאי ותיק ופורה. הנגנים כאן הם נגני ג'אז אמריקאים מהשורה הראשונה (ביניהם חמיד דרייק, סטיבן ברשטיין ופיטר אפלבאום וגם קלידן אתיופי בשם Abegasu Kibrework Shiota).

ג'יג'י שרה באמהרית ומצליחה להישמע גם מסורתית וגם כזמרת ג'אז ופופ. השירה שלה מהווה את מרכז הכובד כשסביבה Material עוברים ממוזיקה אתיופית לג'אז, פאנק ואפרוביט. למרות ריבוי הסגנונות מה שיוצא הוא מיזוג טבעי מאוד. האלבום מהפנט מהרגע הראשון וממשיך לתפוס חזק משיר לשיר. הוא מגוון ודינמי, מלא עוצמה גם בקטעים השקטים שלו. מי שהחליט להוציא את השירים האלה בגרסת ההופעה, ולא להיכנס איתם לאולפן עשה בשכל, כי את האנרגיות והחשמל שהאלבום הזה מעביר אי אפשר ליצור בשום אולפן.

http://www.youtube.com/watch?v=nmcHbzxAwPY

Older Post
WORDPRESS: 0
DISQUS: 0