Homeשבוע עבודה שחורה

פותחים את שבוע עבודה שחורה עם שי ופוסט על מקורות הג'אז…
שי:
האמת היא שאת ההתפתחות של הג'אז יהיה קשה לסכם בפוסט אחד מאחר והוא לא צמח ממוקד אחד ויש לו מספר רב של אבות. למעשה הג'אז הוא הולדה של מפגש תרבויות. מצד אחד הקצב והגרוב האפריקאי שניענע ישבנים לאורך המאה העשרים ומצד שני העושר המלודי וההרמוני שהגיע מאירופה אך היה חיוור מידי.

אבל היכן נוצר המפגש הזה, שכן לפני מאה שנים המחשבה על נשיא שחור למשל לא הועלתה אפילו בספרי המדע הבדיוני. כולנו מכירים ויודעים על ההפרדה הגזעית בארה"ב, הפרדה שניתן לראות שאריות שלה גם היום.
ובכן בתור התחלה הכנסיה ומיזמורי הגוספל של ימי ראשון שהיו מבוססים על מנגינות שהגיעו מהכנסייה הונצרית באירופה.
לאחר מכן יש לנו את שירי העבודה של הפועלים בשדות הכותנה, מהם הגיע רעיון השאלה והתשובה שכל כך מאפיין את הג'אז( אחד הקוטפים שר משפט והשאר חוזרים אחריו).
תזמורות. תזמורות תהלוכה ובית ספר. שם נמצאו כלי הנגינה שהיוו את הבסיס לג'אז- חצוצרות, טרומבונים, קלרינטים ותופים. לנערים שחורים בתחילת המאה הקודמת לא היה בדיוק את הממון לרכוש כלי נגינה, ותזמורות בית הספר נתנו להם את הגישה אליהם. גם המארש שנוגן בתזמורות אלה היווה את הבסיס לפיתוח הקצבי.

וכמובן הבלוז- שהיה הבסיס לא רק לג'אז, אלא למעשה לכל העושר המוסיקלי בעולם המערבי וגם מעבר במאה פלוס השנים האחרונות, והציל את המין האנושי משעמום מוחלט. הבלוז נתן את המסגרת של השיר, אורך השורות והפזמון. יש גם את עניין הסולם של הבלוז והשימוש לראשונה בכלים מכוונים אבל עזבו זה קצת מבלבל.
עניין האילתור שהפך לחלק מרכזי בג'אז קיים במגוון רחב של ז'אנרים מוסיקליים עוד מימי באך ועוד לפניו.
וצריך לזכור שכמו הרבה סגנונות בתחילת דרכם, גם הג'אז שימש בתור מוסיקת ריקודים.

אחד המעוזים הראשונים של הג'אז היה אזור הדיקסילנד. אזור לואיזיאנה, דרום ארה"ב. שם גם פותח התת-ז'אנר הראשון של הג'אז והוא הדיקסילנד, כמובן. אנחנו מדברים על סביבות העשור הראשון והשני של המאה ה20 וההקלטות הראשונות נערכו כבר באזור 1917, לאו דווקא ע"י שחורים, שכן עדיין ללבנים היה יותר קל להגיע אל האולפן. אך בין השחורים מי שנחשב בין הכוכבים הראשונים של הדיקסילנד והג'אז בכלל הוא קינג אוליבר.
אוליבר היה חצוצרן ומנהיג להקה. לרוב החצוצרנים היו מנהיגי הלהקות באותם ימים, שכן החצוצרה הוא הכלי החזק ביותר בתזמורת. יש לזכור שלפני מאה שנה נושא ההגברה עוד היה בחיתוליו וגם היה יקר מאוד, אז כמו תמיד מי שנשמע הכי חזק,הוא הקובע(איך זה לא תפס פה בארץ?).
אוליבר היה ידוע בתור מאלתר מוצלח וכן היה מורה לחצוצרן נוסף שבהמשך יהיה אחד מהכוכבים הגדולים של הג'אז -לואי ארמסטרונג הגדול.

בקטע המצורף ניתן לשמוע השפעה משמעותית של הבלוז שכן מבנה הקטע מבוסס על 12 תיבות שזהו המבנה הכי פופולרי בבלוז. גם ארמסטרונג מנגן כאן ויש שאומרים שלמעשה הוא כתב את הקטע ולא אוליבר. אבל מה זה משנה. שניהם שח…..אה,…. ג'אזיסטים.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 1