למרות שעל פניו זה נראה כמו עולם של גברים קשוחים עשויים ללא חת, הבלוז מעוטר בלא מעט שירים של אהבה נכזבת. היום ערן ב"שישי ובלוז" נוגע באחד כזה וגם בגבר גבר ששר אותו…

ערן:
כמעט שום דבר לא ידוע על חייו המוקדמים של סאני בוי וויליאמסון השני. שנת הלידה שלו הייתה אחת מאלה: 1899, 1897 או 1909. שמו הפרטי היה אלק, או אלכס, או ווילי, תלוי את מי שאלתם, ושם המשפחה לפי אחת הגרסאות היה מילר ולפי אחת אחרת בכלל פורד. על ימי ילדותו במיסיסיפי שום דבר לא ידוע.

אבל אחד הדברים שבכל זאת ידועים, זו הדרך בה קיבל (או בעצם גנב) את שם הבמה שלו. סאני בוי וויליאמסון השני זה השם, למרות שלא ידוע שהוא היה נצר למשפחת מלוכה כלשהי. אז למה "השני"? מי היה הראשון, ומה הקשר ביניהם?
בשנות ה-30 ניגן אלק "רייס" מילר, כפי שהוא נקרא אז, עם מוזיקאים שלימים הפכו לאגדות, ביניהם רוברט ג'ונסון ואלמור ג'יימס. כשראה שהתגובות של הקהל לנגינת המפוחית האקספרסיבית ולשירה הערמומית שלו טובות, הוא הרגיש שיוכל להצליח אפילו יותר אם יתחזה לבלוזיסט המפורסם משיקגו, סאני בוי וויליאמסון, נגן המפוחית הגדול ביותר של עידן טרום-המלחמה. הימים לא היו ימי הטלוויזיה והאינטרנט, ובתקופה ההיא יכולת באמת לטעון שאתה מישהו אחר: הרי מי בדרום של אז באמת ראה את פניהם של הכוכבים משיקגו שהשירים שלהם הושמעו נונסטופ ברדיו?
אז מילר התחיל להופיע תחת השם סאני בוי וויליאמסון. לוויליאמסון המקורי, איש שיקגו כאמור, לא היו תכניות להופיע בדרום – וכך יצא שבמקביל הסתובבו להם שני אמנים, שונים למדי בסגנון שלהם, תחת אותו שם, בלי שוויליאמסון המקורי בכלל מודע לגנבת הזהות שהתרחשה מתחת לאף שלו. וכאשר וויליאמסון המקורי נרצח בשיקגו ב-1948, הפך מילר, כך לדבריו, ל"סאני בוי המקורי".

סאני בוי השני, למרות התרגיל המלוכלך שעשה, הפך לימים לאחת מאגדות הבלוז הגדולות ביותר. אולי אפילו הגדולה מכולן. בתחילת הקריירה שלו הוא ניגן עם רוברט ג'ונסון במיסיסיפי, ובסופה עם קלפטון ופייג' בלונדון. תכנית הרדיו שלו King Biscuit Time הייתה לשם דבר בעולם הבלוז במשך 15 שנה, והשירים שלו זכו לגרסאות כיסוי של כל מי שכיבד את עצמו בעולם הבלוז.
נשיפת המפוחית שלו היא המרשימה ביותר שאני אישית אי פעם נתקלתי בה. ההגשה הכריזמטית של הגיבן חסר השיניים שאפשר לראות בקליפ המצורף היא בלתי ניתנת לשחזור, וגם כתיבת השירים החצופה, הנועזת והמרושעת (ברובה אוטוביוגרפית) היא דבר נדיר בעולם הבלוז רווי קלישאות האומללות.

הנה הוא באחד משירי שברון הלב הגדולים שלו (ובכלל). "האישה הארורה קיררה את היחסים בינינו עד למינוס תשע מעלות", הוא מיילל, "ואז העיפה אותי לטובת גבר אחר". וכשהוא שר את זה, אתה אשכרה מאמין לו.
שבת שלום מקולומבוס…

פוסט הבא
פוסט קודם

תגובות

וורדפרס: 0
DISQUS: 0